اولین خانه مجهز برای زندگی در ماه ساخته شد

ناسا با برنامه «آرتمیس» قصد دارد دوباره انسان‌ها را به ماه بفرستد که این برنامه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در میان آن‌ها به طراحان دانمارکی «Sebastian Aristotelis» و «Karl-Johan Sørensen» برمی‌خوریم که در حال توسعه یک ماژول قمری به عنوان بخشی از فضاپیما با الهام از اوریگامی هستند که به صورت خودکار باز می‌شود و در گرینلند مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

در حالی که ایده زندگی روی ماه توسط فضانوردان جذابیت‌های مخصوص به خود را دارد، در واقعیت زندگی در یک محیط با جاذبه پایین و لباس‌های مخصوص مشکلاتی در زمینه ساخت دستگاه‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل ساخت محل زندگی که بتواند خودش را جمع کند برای افرادی که قصد دارند برای اولین بار روی ماه زندگی کنند، یک پیشنهاد عملی به نظر می‌رسد.

طراحان در ساخت این وسیله برای سهولت در حمل و نقل از یک فریم آلومینیومی کامپکت استفاده کرده‌اند که علاوه بر وزن کم، از مقاومت مناسبی هم برخوردار باشد. 

۳۲۸ پنل جداگانه با یک دوخت انعطاف پذیر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و ظاهری مانند یک تانک ایجاد کرده‌اند. با وجود ظاهر خشن، درون آن به گونه‌ای طراحی شده که برای افراد جذابیت بیشتری داشته باشد که شامل کابین‌های عایق در برابر صدا برای حفظ حریم خصوصی می‌شود.

افرادی که درون این ماژول قمری زندگی می‌کنند، به یک شبیه‌ساز آب و هوا دسترسی دارند که می‌توانند از پنل‌ها و اسپیکر‌ها برای ایجاد حس طوفان، صبح‌های آفتابی یا بعدازظهر‌های بارانی استفاده کنند. این وسیله همچنین از یک راکتور جلبک بهره می‌برد که می‌تواند مواد مغذی را تامین کند و مجهز به پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی باتری‌ها، باغچه عمودی برای رشد سبزیجات تازه و یک پریتنر سه بعدی برای تولید قطعات یدکی شده است.

این دو طراح در حال آماده‌سازی طرح خود هستند و می‌خواهند نمونه‌های اولیه آن را تولید کنند. دو نفر می‌توانند در این ماژول زندگی کنند که در  اواخر سال جاری میلادی در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

منبع:بشگاه خبرنگاران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا