راه‌اندازی فاز اول آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران

 دکترعلی جعفریان در این مراسم با بیان اینکه با توجه به امکانات فوق العاده آزمایشگاههای جامع کشورهای پیشرفته، کم کردن فاصله با این آزمایشگاه‌ها غیرممکن نیست، اظهار کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران، کار محققین را تسهیل می‌کند و با پرهیز از انحصاری شدن، امکان استفاده همگان از امکانات آن فراهم است. همچنین محققین می توانند با ایجاد یک شبکه آزمایشگاهی از سایر امکانات موجود در دانشگاه بهره مند شوند.

جعفریان افزود: در مسیر توسعه این آزمایشگاه، اگر بتوانیم اعتبارات بین المللی را جذب کنیم، گام بزرگی در جهت بی نیازی محققین از آزمایشگاههای خارج از کشور و ارتقای محصولات پژوهشی برداشته‌ایم.

وی با بیان این که مجموعه دانشگاه باید بتواند از منابع خود بهترین استفاده را کند، گفت: باید به اندازه‌ای که در توان داریم از پژوهش بهره بگیریم و در این مسیر حرکت کنیم.جعفریان با تأکید بر این‌ که دانشگاه انتظاری در خصوص برداشت اقتصادی از آزمایشگاه جامع تحقیقات ندارد، اظهار کرد: درآمدهای این آزمایشگاه، صرف تکمیل تجهیزات و امکانات آن می‌شود و تا زمانی که این مورد محقق نشده باشد، دانشگاه هیچ برداشتی از درآمدهای آن نخواهد داشت.

وی هدف از ایجاد این آزمایشگاه را انجام آزمایش‌هایی با کیفیت مطلوب دانست و افزود: باید به امکانات خود نگاه واقعی داشته باشیم و در جایی که لازم است ارتباط خود را با کشورهای دیگر تسهیل کنیم.

دکتر جعفریان، خواستار نظردهی و مشارکت همگانی در اولویت بندی تکمیل تجهیزات آزمایشگاه شد و گفت: همه می دانیم که منابع محدود و تعداد ایده‌ها فراوان است بنابراین در انتخاب ایده‌ها باید هزینه اثربخش بودن و منفعت آن‌ها برای مردم جامعه را در نظر بگیریم.

وی افزود: در رقابت فقط منابع مهم نیست بلکه کسی پیروز است که بتواند مزیت‌های خود را بشناسد و برای آن در مسیر درست سرمایه‌گذاری کند.

جعفریان در پایان ضمن تأکید بر اهمیت استفاده درست از مزیت‌ها و اولویت‌گذاری برای آن‌ها گفت: امیدوارم فضایی که ایجاد شده است زمینه مناسبی را برای افتخارآفرینی بیشتر محققین فراهم کند.در ادامه، دکتر مسعود یونسیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه آزمایشگاه جامع مجهز به تکنولوژی پیشرفته روز دنیا به منظور فعالیت‌های تحقیقاتی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: آزمایشگاه جامع در دانشگاه از نقش و اهمیت خاصی برخوردار است چرا که پیش نیاز برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و فناوری در تراز معتبرترین مراکز جهان (قابلیت انتشار در معتبر ترین مجلات)، ارائه خدماتی که در سایر واحدهای دانشگاه موجود و یا راه اندازی آن مقرون به صرفه نیست و ارائه خدماتی که نیاز محققین دانشگاه بیش از توان ارائه آزمایشگاه های موجود در دانشگاه است و بستری برای تسهیل اجرای طرح‌های تحقیقاتی بین‌المللی به حساب می آید.

وی در ادامه با اشاره به شروع فرآیند راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و احداث بنای اولیه از سال 1386 ، گفت: در پی تصمیم کلی نظام بهداشت و درمانی کشور، دانشگاه‌هایی که به عنوان قطب شناخته می‌شوند موظف شدند آزمایشگاه جامع راه‌اندازی کنند تا هم به هیات علمی و دانشجویان پژوهشگر خود خدمات با تکنولوژی‌های بالای آزمایشگاهی ارائه و هم استان‌ها و واحدهای دیگر را به صورت اقماری پوشش دهند که یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشخصات کلی آزمایشگاه را 10 هزار و 300 متر مربع بنا در 2 هزار متر مربع زمین، اسکلت فلزی با نمای کامپوزیت، 11 طبقه شامل دو طبقه زیرزمین و 9 طبقه روی زمین، یک طبقه (اول) در اختیار معاونت دارو و غذا، دو طبقه آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی در فاز اول (4 و5)، هزینه کرد بابت طراحی، اجرا و خرید اقلام تاسیساتی – ساختمانی پروژه بالغ بر 150 میلیارد ریال، هزینه کرد بابت تجهیزات آزمایشگاهی بالغ بر 900 هزار یورو از محل اعتبارات دانشگاه و همین حدود از محل اعتبارات معاونت تحقیقات و فناوری (بیش از 70 میلیارد ریال)عنوان کرد.

وی اهداف اصلی آزمایشگاه جامع را تامین نیازهای پژوهشی دانشگاه، تقویت و توسعه رویکرد شبکه‌ای در زمینه فعالیت‌های آزمایشگاهی مرتبط با تحقیقات و استفاده بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی در ارائه خدمات پژوهشی و دستگاهی در سطح ملی دانست.

 

یونسیان با اشاره به انتظارات پیش رو از آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات آزمایشگاهی مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا و تراز بین المللی در مورد نیاز برای محققین و فناوران کشور، ارائه خدمات به محققین با هزینه منطقی و قابل رقابت با سایر آزمایشگاه های موجود، شفافیت در ارائه خدمات (زمان، هزینه، تقدم، کیفیت)، پرهیز از هر گونه انحصار و خودگردانی را از جمله موارد مهم و اساسی است که باید به آن نگاه ویژه کرد.

وی به ارائه برنامه های آینده این آزمایشگاه پرداخت و یادآور شد: توسعه و تجهیز سایر بخش های آزمایشگاه با حمایت داخل و خارج دانشگاه، تهیه و ارائه مواد مورد نیاز محققین از شرکت های اصلی و با قیمت مناسب و همکاری با آزمایشگاه های فعال موجود در سایر بخش های دانشگاه به عنوان آزمایشگاه همکار را سرلوحه فعالیت‌های آزمایشگاه جامع تحقیقاتی دانشگاه قرار خواهیم داد.

یونسیان در پایان گفت: امیدواریم تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته تحقیقاتی موجود بتواند تقاضای محققین و دانشجویان پژوهشگر دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور را تامین کند.در ادامه مراسم، دکتر علیرضا احمدیان رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تبدیل آزمایشگاه جامع تحقیقات به قطب مرجع آزمایشگاهی در ارائه خدمات تخصصی، فوق تخصصی، مهارت افزایی و انتقال فناوری‌های آزمایشگاهی پیشرفته در سطح ملی و منطقه را چشم‌انداز آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه خواند.

وی گفت: وجود تجهیزات آزمایشگاهی پرهزینه و کم درآمد، نبود مرجع ارزش‌گذاری نسبی خدمات آنالیز دستگاهی، نگرش درآمدزایی از ارایه خدمات آزمایشگاهی تحقیقاتی، وابستگی به منابع دولتی، عدم وجود مکانیزه بازاریابی خدمات تخصصی تحقیقاتی و عدم پشتیبانی فنی تجهیزات پیشرفته تحقیقاتی ازجمله چالش‌های متداول این آزمایشگاه بود.

احمدیان با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه، یادآور شد: استفاده از برند دانشگاه، توسعه ارایه خدمات آزمایشگاهی (تخصصی و فوق تخصصی منحصر بفرد و مشاوره‌ای و مهارت افزایی)، تقویت نیروهای متخصص و کارآمد، اجرای برون‌سپاری خدمات آزمایشگاهی تحقیقاتی با رویکرد خلق ثروت، تقویت حضور موثر شرکت های دانش‌بنیان در ارایه خدمات، ایجاد بستر همکاری با بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ، استفاده از خدمات سایر آزمایشگاه‌ها در قالب آزمایشگاه‌های همکار و پیوستن به شبکه‌های آزمایشگاهی مرجع بین‌المللی در این راستا محقق خواهد شد.

وی در ادامه به پتانسیل‌های دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی اشاره و اظهار کرد: توان علمی و تخصصی در ارایه خدمات تخصصی آزمایشگاهی، تجربیات موفق در مدیریت شرکت های دانش‌بنیان، ماموریت دانشکده در ارائه خدمات علمی و فناوری با رویکرد خلق ثروت، تجربه مدیریت برون‌سپاری خدمات تخصصی و وجود نیروهای جوان متخصص و با انگیزه از شاخص های ویژه این دانشکده محسوب می شود.

رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی دانشگاه در قالب شرکت های دانش‌بنیان در بخش‌های خدمات، مهارت افزایی و انتقال فناوری آزمایشگاهی، پیوستن به شبکه‌های آزمایشگاهی معتبر داخلی و خارجی جهت رقابت در عرصه‌های بین‌المللی، پیاده‌سازی نظام مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد مشتری مداری و پاسخگویی سریع، پیاده‌سازی سیستم بازاریابی و جذب مشتری پویا و بهره‌وری با رویکرد ایجاد رقابت و برون‌سپاری، استقرار نظام گردش مالی مستقل و پویا در قالب آیین‌نامه واگذاری خدمات دانشگاه و استقرار نظام واگذاری خدمات و فناوری آزمایشگاه به شرکت های دانش بنیان تحت یک مدیریت یکپارچه و هدفمند را از استراتژی‌های بهره‌برداری از آزمایشگاه جامع عنوان کرد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه، با اشاره به خدمات قابل ارایه در آزمایشگاه تصریح کرد: همکاری‌های بین‌المللی، خدمات مشاوره‌ای، خدمات فناوری، خدمات مجوزی و اعتباربخشی و خدمات آموزشی و مهارت افزایی از جمله خدمات آزمایشگاهی این آزمایشگاه است.

 

وی در ادامه ضمن معرفی سامانه http://tcflab.tums.ac.ir، خاطرنشان کرد: درسایت آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه اطلاعات کامل آزمایشگاه درج شده است که علاقه مندان برای کسب دانسته‌های بیشتر می توانند به این سامانه مراجعه کنند.

 

احمدیان از نرم‌افزار جامع مدیریت اطلاعات آزمایشگاه «LABLEAD» خبر داد و افزود: در این نرم افزار تمامی فرآیندها با الزامات استاندارد و دارای تاییدیه شبکه آزمایشگاهی لحاظ شده است که مطمئناً به کاربران کمک های شایانی خواهد کرد.

 

رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، گفت: امید ‌است با توکل به خداوند متعال، مشارکت و همدلی متخصصین دانشگاه بتوانیم گام‌های موثری در جهت ارتقاء برنامه‌های آزمایشگاه جامع تحقیقات برداریم.

در پایان دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود ۱۰ آزمایشگاه مشابه با آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران در سطح کشور گفت: امیدواریم این آزمایشگاه در آینده‌ای نزدیک هم در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران و هم در سطح کشور مرجعیت داشته باشد.

وی راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات را لازمه مرجعیت علمی دانشگاه‌های کشور در منطقه دانست و گفت: برای توسعه این زمینه، دولت باید در سطح ملی سرمایه‌گذاری کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا