اختلالات عصبی با کدام گیاه دارویی درمان می شوند؟

گاهی اوقات اضطراب و استرس فراوان یا مشکل افسردگی به سراغم می آید. اصولا برای درمان این مشکل ها علاقه زیادی به مصرف داروی شیمیایی ندارم و از خوردن دارو امتناع می کنم. آیا امکان درمان بیماری‌ های اختلال‌ های عصبی مانند اضطراب، ترس، افسردگی، بی‌خوابی و بی ‌قراری  با گیاهان دارویی وجود دارد؟

در دیدگاه پزشکی کل گرا هم زمان به نیازهای جسم و روح پرداخته می‌ شود. در هر حالتی که عنوان« عصبی» به آن اطلاق شود، تظاهرهای جسمی اختلال ‌های عصبی ممکن است به صورت سر درد، بی‌ خوابی یا تپش قلب بروز کند. جنبه ‌های احساسی آن عبارتند از تحریک ‌پذیری، احساس گناه یا خشم، فقدان عزم اراده یا احساس پوچی و افسردگی، نشانگر یک اختلال عصبی یا خلاء معنوی.

مولکول ‌های طبیعی و گیاهان دارویی در هر سه سطح موثرند. در این خصوص گل شاه پسند با خاصیت نیرو بخش، آرام کننده و مقوی کبد مثال خوبی است.

هم اکنون اضطراب و تنش عصبی یکی از اختلال ‌های مهم عصبی محسوب می شوند. اغلب تنش ‌های بیش از حد در زندگی منجر به انواع ناراحتی ‌ها می‌ شوند اما همیشه نمی ‌توان به راحتی به ارتباط میان ناراحتی ‌ها و تنش‌ های قبلی پی برد.

 ناتوانی در رفع تنش، تمایل به گریستن یا عصبانیت بی‌ دلیل، سر درد، بی‌ خوابی و نداشتن ثبات عاطفی، از جمله مهمترین علایم این بیماری به حساب می ‌آیند. گیاهانی مانند سپرک، سنبل طبی، شقایق نعمانی، زیرفون و گل شاه پسند بهترین راه درمانی برای تخفیف این بیماری هستند.

تپش قلب، احساس ترس شدید، احساس وقوع فاجعه در آینده نزدیک از جمله مهمترین علایم تشویش و اضطراب عصبی است که  با گیاهان دارویی مانند گل حنا، شفت، نارنج، و گل سرخ دمشقی بهبود پیدا کند.

افسردگی نیز از دیگر اختلال‌ های شایع عصبی است. این بیماری نیز با علایمی مانند ناتوانی در تمرکز، احساس بیچارگی، حالت سکوت و انزوا طلبی، فقدان علاقه به زمان حال، اشکال در کار دستگاه گوارش و یبوست همراه است. گیاهانی مانند یولاف، جو دو سر، گاو زبان و ریحان، گل ساعتی یا پسیون فلور برای درمان این بیماری مفید هستند.

بی‌ خوابی نیز ممکن است به علت هیجان بیش از حد، اضطراب و نگرانی یا به علت جسمی به وجود بیاید. ناتوانی در خوابیدن، بی ‌قراری، خواب‌ های آکنده از رویای واضح و بیداری مکرر در طول شب، از جمله علایم این بیماری است. گیاهانی مانند کاهوی وحشی، کوکنار، رازک و گل ساعتی برای درمان این بیماری مفیدند. گیاهانی مانند قدح مریم، اسطوخودوس، بادرنجبویه، برنجاسف، بابون و والرین نیز برای درمان بیقراری مفید هستند.

*عباس حاجی آخوندی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا