چگونه با وسواس ناشی از کرونا مقابله کنیم؟

سیدشهرام علیزاده روانشناس و مشاور درباره وسواس ناشی از کرونا و راهکار برای رفع این مشکل، اظهار کرد: وسواس ناشی از همه گیری ویروس کرونا دامن برخی افراد را گرفته است و آن‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده، وسواس اختلالی شایع است که با افکار وسواسی و رفتار‌های اجباری شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: "فکر می‌کنم دست هایم تمیز نشده اند.شاید یک بار شستن دست‌ها کافی نباشد، حس می‌کنم که ویروس کرونا هنوز هم روی دستم باقی مانده، باید بعد از شستن دست‌ها آن‌ها را ضدعفونی کنم تا خیالم راحت شود "، ممکن است که این افکار تکرار شونده و رفتار‌های اجباری در برهه‌ای از زندگی بروز کند و پس از مدتی فروکش کرده و فراموش شود، اما ماندگاری این افکار و رفتار نیازمند مداخله است و در غیر این صورت عملکرد طبیعی فرد را دچار اخلال می‌کند و حتی موجب آزار اطرافیان می‌شود.

علیزاده گفت: در ابتدا لازم است تا چرخه‌ وسواس را بشناسید و سپس برای مقابله با آن دست به کار شوید. افکار وسواسی مثل " دست هایم هنوز هم کثیف است" به سراغ فرد می‌آید و او را مضطرب می‌کند و فرد برای کاهش این اضطراب به اعمال اجباری مثل "شستن بیش از حد معمول دست‌ها " روی می‌آورد.

این روانشناس تصریح کرد: بهترین راهکار برای تغییر چرخه نامطلوب ذکر شده این است که فرد با موقعیت مواجه شود و سپس اعمال اجباری که به کاهش اضطراب او کمک می‌کند را انجام ندهد. مثلا پس از شستشوی اصولی دست خود (۲۰ ثانیه)، در برابر اجبار برای شستشوی بیشتر دست‌ها مقاومت کند و آنقدر مقاومت کند تا اضطراب ناشی از عدم انجام این کار کاهش یابد. این کار در ابتدا بسیار طاقت فرسا است چرا که اضطراب فرد بسیار افزایش می‌یابد، اما باید بدانید که این اضطراب پس از مدت زمانی کاهش می‌یابد و پس از آن شما به اولین موفقیت خود در کنترل وسواس دست یافته اید. این کار کمک می‌کند تا فرد وسواسی به تدریج کنترل امور را در دست بگیرد و اعمال اجباری خود را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه به یاد داشته باشید که انجام این کار می‌تواند بسیار سخت باشد، افزود: اما شما با تمرین مداوم می‌توانید کنترل امور را در دست بگیرید.

علیزاده بیان کرد: نکته‌ بسیار مهم در مورد افکار وسواسی این است که بدانید خطور یک فکر در مورد یک موضوع لزوما حقیقت ندارد. هر یک از ما در طول عمر خود با خطا‌های فکری بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم. مثلاً شاید در روزی که غمگین هستید این فکر به ذهن شما برسد که کسی شما را دوست ندارد، اما آیا این فکر واقعیت دارد؟! اگر با خود صادق باشید خواهید دید که این یک فکر است و واقعیت چیز دیگری است.

این روانشناس ادامه داد: شما فکر می‌کنید که دست هایتان کثیف است و این یک فکر است نه حقیقت. واقعیت امور مساوی با افکار ما نیستند و باید بدانید که افکار ما گاه از حقیقت بسیار دورند. فکر شما در مورد کثیف بودن، فقط یک فکر است که ناشی از خطا‌های فکری است و شما می‌توانید هر فکر وسواسی را به چالش بکشید.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که وسواسی افکار شما یا یکی از اعضای خانواده زیاد باشد، از یک روانشناس ماهر کمک بگیرید و با قدرت هر چه بیشتر به جنگ وسواس بروید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا