برق و هر دستگاه الکتریکی نظم درونی بدن برای خواب را بر هم می زند

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، آهنگ شبانه روزی انسان های مدرن دائما توسط وسایلی که به پریز برق متصل می شوند مانند چراغ، رایانه، تلویزیون و تلفن به هم می خورد.در یک مطالعه جدید محققان دانشگاه واشنگتن استدلال می آورند دلیل اینکه انسان های امروزی کمتر از اجداد خود می خوابند افزایش نور مصنوعی ناشی از الکتریسیته است.

برای بررسی این نظریه محققان دو جامعه روستایی را در شمال شرق آرژانتین مورد مطالعه قرار دادند.این دو جامعه از جنبه های مختلفی شبیه هم بودند اما تنها یکی از آنها به برق 24 ساعته دسترسی داشت.
محققان در یک دوره دو ساله دو بار از این دو جامعه دیدار کردند و فعالیت ها و عادات خواب آنها را با ابزارهای ردیابی مورد بررسی قرار دادند.محققان متوجه شده اند، جامعه ای که دسترسی 24 ساعته به برق داشت بطور متوسط یک ساعت در شب کمتر می خوابید.

هوراسیو دو لا ایگلسیا استاد زیست شناسی در دانشگاه واشنگتن آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این مطالعه نمونه ای از اتفاقی است که در سیر حرکت انسان از شکار و کشاورزی به سمت صنعتی شدن رخ داده است.وی افزود: تمام تاثیراتی که پیدا کرده ایم احتمالا تاییدی چیزی است که در جوامع بسیار صنعتی مشاهده می کنیم؛ در این جوامع دسترسی به برق به اندازه زیادی الگوهای خواب را بر هم زده است.

محققان همچنین متوجه شدند که هر دو این جوامع در زمستان بیشتر از تابستان می خوابیدند؛ این در حالی است که طول روزها و شب ها در این فصل ها به ندرت تعییر می کند. این مطالعه در مجله Biological Rhythms منتشر شده است.