شیردهی مادر را از ابتلا به دیابت محفاظت می کند

مطالعه جدید شامل ۸۵ زنی بود که به فرزندشان شیر داده بودند و ۹۹ زن که به فرزندشان شیر نداده بودند. این زنان دو ماه بعد از زایمان و هرسال حداقل تا مدت سه سال تحت ارزیابی بودند.

پژوهشگران کره جنوبی دریافتند در مقایسه با زنانی که به فرزندشان شیر نداده بودند، مادرانی که نوزادشان را با شیر خود تغذیه کرده بودند دارای سلول‌های بتا پانکراسی بهتر و عملکرد بهتر این سلول‌ها و همچنین میزان کمتر گلوکز (قند) بودند که موجب کاهش ریسک ابتلاء به دیابت می‌شود.

به گفته محققان، این فواید تا مدت‌ها بعد از توقف شیردهی به نوزاد هم ادامه داشته و تا بیش از سه سال بعد از زایمان ادامه دارد.

محققان عنوان می‌کنند: «هورمون ترشح کننده شیر موسوم به «پرولاکتین» در مادران شیرده نه تنها موجب افزایش تولید شیر می‌شود بلکه سلول‌های بتا پانکراسی ترشح کننده انسولین را هم تحریک می‌کند که موجب تنظیم گلوکز خون می‌شود.»

محققان همچنین دریافتند سروتونین، ماده شیمیایی دخیل در تندرستی و شادی، از طریق سلول‌های بتا پانکراس در طول شیردهی تولید می‌شود. سروتونین در سلول‌های بتا پانکراس به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و فشار اکسایشی را کاهش می‌دهد و در نتیجه سلول‌های بتا مادر سالم‌تر می‌شوند.

به گفته محققان مؤسسه پیشرفته علوم و تکنولوژی کره، سروتونین همچنین باعث تحریک تکثیر سلول‌های بتا هم می‌شود که منجر به افزایش حجم سلول‌های بتا و کمک به حفظ میزان مناسب گلوکز می‌شود.

از آنجائیکه بارداری موجب اضافه وزن و افزایش مقاومت انسولین می‌شود، می‌تواند ریسک ابتلاء به دیابت را افزایش دهد. سایر فاکتورها نظیر سابقه دیابت بارداری، سن و چاقی هم بر ریسک ابتلاء به دیابت بعد از زایمان در زنان تأثیر دارد.

«هایل کیم»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما خوشحالیم که اثبات کردیم شیردهی با بهبود حجم سلول‌های بتا و عملکرد آنها و همچنین کنترل گلوکز، برای سلامت متابولیکی زنان مفید است.»

وی در ادامه تاکید می‌کند: «مطالعات بعدی ما در مورد شیوه‌های درمانی جدید برای کمک به پیشگیری مادران از ابتلاء به اختلالات متابولیکی خواهد بود.»

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا