تاسیس شرکت‌های دانش بنیان راهی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان

دکتر رضا ملک زاده در نشست خبری با بیان این که موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) با بودجه‌ای حدود 30 میلیارد تومان آماده شده است، گفت: این موسسه به منظور حمایت از تحقیقات و طرح هایی که در جهت ارتقاء سلامت، نوآوری و فناوری می توانند موثر باشد، راه اندازی شده است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، این موسسه دارای 7 کمیته تحقیقاتی بیماریهای غیر واگیر، کشف و ارزیابی بیماری‌ها، علوم اعصاب و روان، خون شناسی و سرطان و کمیته آسیب شناسی و سلول های بنیادی است؛ که کمیته بیماری های غیرواگیر بزرگترین آنها است.

به گفته وی، طرح های ارائه شده به موسسه نیماد توسط 300 داور این موسسه، که 100 نفر از آنها از دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور هستند، بررسی می شود.دکتر ملک زاده با اشاره به حمایت موسسه نیماد از طرح های بزرگ‌ و چند ساله، افزود: همچنین، این موسسه از طرح هایی که مجموعه‌ای از محققان روی آن کار می‌کنند حمایت می کنند که همین امر مانع خروج نخبگان از کشور می شود.

وی ضمن اشاره به مهاجرت نخبگان و دانشمنداد در کل کشورها، افزود: یکی از برنامه‌های ما برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است چرا که ما نمی‌توانیم از همه نخبگان در دانشگاه‌ها استفاده کنیم.معاون تحقیقات و فناوری در ادامه، با بیان این که کشور ایران بالاترین تعداد دانشجویان PhD نسبت به جمعیت را در دنیا دارد، اظهار داشت: در حال حاضر 56 هزار نفر در این مقطع مشغول تحصیل هستند که 6 هزار نفر آنها در علوم پزشکی تحصیل می‌کنند .

وی افزود: برنامه پزشک دانشمند از امسال شروع شده و همچنین 13 نفر از نخبگان کشور علاوه بر گرفتن تخصص پزشکی در مقطع PhD نیز تحصیل می‌کنند تا به عنوان سرمایه کشور آموزش ببینند.

ضرورت افزایش بودجه پژوهش به منظور تبدیل تحقیق به محصول

دکتر ملک زاده در ادامه، بر ضرورت افزایش بودجه پژوهش تاکید کرد و گفت: قرار بود دولت 3 درصد از درآمد تولید ناخالص ملی کشور را به بخش پژوهش اختصاص دهد که متاسفانه کمتر از 0.4 درصد از این محل به پژوهش و تحقیق اختصاص داده شد.وی با تاکید بر صرفه جویی دانشگاه های علوم پزشکی در بودجه خود، خاطرنشان کرد: در این راستا 10 دانشگاه علوم پزشکی بزرگ کشور توانستند بین 1 تا 3 درصد در بودجه خود صرفه جویی کنند و به بخش تحقیقات بیاورند.

دکتر ملک زاده در ادامه، با بیان این که تبدیل یک تحقیق به محصول نیاز به بودجه زیاد دارد، افزود: به طور مثال برای کشف یک مولکول جدید، یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین، نقطه قوت در تحقیقات پزشکی در کشور را جنبه پیشگیری آن بیان کرد و اظهار داشت: نزدیک به 70درصد امکانات و بودجه صرف پیشگیری می شود.

دکتر ملک زاده در ادامه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت اشاره کرد و افزود: اجرای عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نیازمند تغییر در فرهنگ و زمان است و در حال حاضر چندین مرکز تحقیقاتی بر روی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت تحقیق و بررسی می کنند.به گفته وی، اجرای عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نیاز به همکاری های بین بخشی دارد.

تنها 15 درصد از مقالات به محصول منجر می شود

معاون تحقظقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین، با اشاره به این که بخشی از پروسه تحقیق نیاز به آموزش دارد، افزود: در جریان آموزشی نوشتن مقاله امری مفید است که مقاله موجب یادگیری تحقیقات می شوند.به گفته وی، بخشی از تحقیقات، نوشتن مقاله است و چنانچه بخواهیم محصولی صنعتی تولید کنیم نیاز به ایده های زیادی است که از این ایده ها چندین مقاله و اختراع تولید می شود.

دکتر ملک زاده افزود: نزدیک به 85 درصد از مقالاتی که در سطح جهان تولید می شود، به محصول تبدیل نمی شود و تنها 15 درصد به محصول منجر می شود.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص تولید مقالات در کشور، گفت: 50 درصد مقالات ما بسیار ضعیف، 30 درصد متوسط و تنها 10 درصد آنها برای سلامت و ارتقاء آن مناسب است.

وی همچنین بر ضرورت سرمایه گذاری در بخش پژوهش و تحقیق به منظور تولید مقالات با کیفیت تر تاکید کرد و افزود: خوشبختانه با همت جوانان با سرمایه گذاری اندک رشد چشمگیری در تولید مقالات و کیفیت آنها داشته ایم.به گفته وی، 500 مرکز تحقیقات علوم پزشکی کشور به همراه 40 پژوهشکده در سال، بودجه‌ای معادل 70 میلیون دلار دارند که این رقم در دنیا تنها به 10 محقق برجسته تعلق می‌گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه در خصوص ارتباط طرح‌های معاونت تحقیقات و فناوری با حوزه دارو و تجهیزات گفت: طرح‌هایی داشتیم که از گذشته اجرا شده بود که کمتر از 30 درصد آنها به نتیجه رسیده و تعدادی از آنها رونمایی شده و تعدادی دیگر در آینده رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه داروهای خارجی جدید بسیار گران ‌قیمت هستند گفت: به عنوان مثال داروی هپاتیت C هر قرص آن هزار و 50 دلار است و به همین دلیل ما در وزارت بهداشت برنامه هایی به منظور تولید داروهای مشابه خارجی با قیمت پایین تر و با همان کیفیت داروی خارجی را تولید و عرضه کنیم.

دکتر ملک زاده افزود: در حال حاضر کار برای تولید این داروها در داخل کشور آغاز شده و امیدواریم پس از تولید در لیست بیمه قرار گرفته و هموطنان بتوانند از آنها با قیمت کم استفاده کنند.به گفته وی، قیمت دارو در ایران ارزان‌تر از سایر نقاط جهان است که همین امر باعث شده است تا ایرانیان مقیم خارج از کشور، داروهای خود را از داخل ایران تهیه کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه با بیان اینکه 85 درصد علل مرگ و ناتوانی‌ها ناشی از بیماری‌های مزمن است، گفت: این بیماری‌ها متأسفانه بعد از کنترل بیماری‌های عفونی گسترش پیدا کرده است.

دکتر ملک زاده افزود:‌ به همین منظور مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر جمعیت بالغ ایران در دست اجراست که در آن 10 هزار نفر از افراد بالای 35 سال به منظور شناخت علت بیماری در انها مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند.به گفته وی، در این مطالعه نوع تغذیه، فشار خون و سایر موارد مانند محیط بررسی خواهد شد.

دکتر ملک زاده افزود: 80 درصد افراد در معرض بیماری‌های مزمن را قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوند می توان 10 سال بیشتر زنده نگه داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه سن امید به زندگی در مردان را 76 و در زنان را 79 سال بیان کرد و افزود: در حال حاضر نظام ثبت 37 بیماری مهم به همراه نظام ثبت سرطان راه‌اندازی شده است که در این نظام اطلاعات مربوط به بیماری و بیماران ذخیره می‌شود. وی همچنین از تاسیس 10 آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در کشور خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا