تاریخ برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل مشخص شد

اپل چندی پیش اعلام کرده بود که کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) امسال به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار است برای نخستین بار طی ۳۳ سال اخیر به‌شکلی کاملا آنلاین برگزار شود. اهالی کوپرتینو شب گذشته به‌صورت رسمی اعلام کردند که رویداد WWDC 2020 قرار است از تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ (۲ تیر ۱۳۹۹) آغاز شود. WWDC یکی از بزرگ‌ترین کنفرانس‌های فناوری‌محوری به‌شمار می‌آید که در طول هر سال برگزار می‌شود و همواره از اهمیتی خاص برخوردار بوده است.

تمامی توسعه‌دهندگان اپل می‌توانند از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت‌ ویژه‌ توسعه‌دهندگان به‌صورت کاملا رایگان در WWDC 2020 شرکت کنند. اپل همچنین اعلام کرده است که امسال همایشی ویژه تحت عنوان Swift Student Challenge در قالب WWDC برای توسعه‌دهندگان جوان ۱۳ سال و ۱۳ سال به بالا برگزار می‌کند و به برندگان جوایزی خاص اهدا می‌شود. اپل در اطلاعیه‌ پیشین خود اعلام کرده بود که با وجود مشکلات پیش‌آمده بر اثر کروناویروس، WWDC همچنان برای ماه ژوئن تدارک دیده شده است، اما در آن زمان تاریخ دقیق برگزاری اعلام نشده بود. 

سرانجام اپل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی در وب‌سایت رسمی خود، دوم تیرماه امسال را به‌عنوان تاریخ دقیق برگزاری کنفرانس آنلاین WWDC 2020 برگزید و به بیان جزئیاتی بیشتر درمورد همایش بزرگ امسال پرداخت؛ همایشی که از جوانب زیادی تحت‌‌تأثیر شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته است. WWDC نخستین کنفرانس امسال نیست که از کووید ۱۹ متأثر می‌شود. دنیاگیری این ویروس بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ فناوری‌محور را به‌تعطیلی کشاند، بااین‌حال اپل تصمیم گرفت همچنان WWDC را برگزار کند؛ اما به‌شکلی نوآورانه و بی‌سابقه.

مجازی شدن WWDC 2020 به این معنی است برای نخستین بار، تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌صورت کاملا رایگان در آن شرکت کنند. اپل به‌طور سنتی از تمامی کسانی که می‌خواستند در محل برگزاری WWDC حضور پیدا کنند، مبلغی دریافت می‌کرد. البته روند انتخاب افراد شرکت‌کننده در همایش WWDC به‌صورت اتفاقی رخ می‌دهد. درواقع افراد زیادی برای شرکت در WWDC ثبت‌نام می‌کردند، اما ظرفیت سالن برگزاری محدود بود. بدین ترتیب اپل به‌شکلی تصادفی کسانی که شانس حضور در WWDC را پیدا می‌کردند انتخاب می‌کرد.

اپل به‌طور معمول همه‌ساله ۳۰۰ دانش‌آموز را از سراسر دنیا به‌صورت رایگان به WWDC دعوت می‌کند؛ این ۳۰۰ نفرِ برگزیدگان مسابقات ویژه‌ای هستند که اپل در حوزه‌ی کدنویسی برگزار می‌کند. یکی از جالب‌ترین برنامه‌هایی که اپل برای WWDC 2020 تدارک دیده، Swift Student Challenge است. Swift Student Challenge نوعی چالش خاص به‌شمار می‌آید که برای توسعه‌دهندگان ۱۳ سال و بزرگ‌تر طراحی شده است و قوانین مربوط‌به آن را می‌توانید در وب‌سایت رسمی اپل بخوانید. 

کنفرانس WWDC به‌طور معمول در اوایل ماه ژوئن هر سال برگزار می‌شود و در آن شاهد معرفی نسخه‌ی جدید سیستم‌های عامل اپل برای آیفون، آیپد، مک و اپل واچ هستیم. مسئولان منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو مدتی پیش قوانین سرسختانه برای قرنطینه‌ی خانگی مردم و عمل به فاصله‌گذاری اجتماعی وضع کردند که برگزاری هرگونه مراسم را لغو می‌کند. بدین ترتیب اپل سه تصمیم پیش‌روی خود می‌دید؛ تعطیلی WWDC، برگزاری آن به‌صورت آنلاین یا تأخیر تا زمانی نامشخص. کوپرتینونشین‌ها در نهایت تصمیم گرفتند WWDC را به‌شکل آنلاین دربیاورند. 

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، همه‌گیری ویروس کرونا روی بسیاری از رویدادهای فناوری‌محور در سراسر دنیا اثرگذار بوده و شمار درخورتوجهی از آن‌ها را لغو کرده است. این بیماری خطرناک که فعلا واکسن یا داروی تأیید‌شده‌ای برای آن وجود ندارد، متأسفانه باعث مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا شده است و همچنان قربانی می‌گیرد. به‌علاوه طبق آمار، بیش از ۳/۶ میلیون نفر در سراسر دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

شرکت‌های فناوری‌محور بزرگ نظیر فیسبوک و گوگل هفته‌ها پیش اعلام کردند که کنفرانس‌های ویژه‌ی خود را برگزار نمی‌کنند. برگزاری این کنفرانس‌ها در ابتدا برای بهار امسال تدارک دیده شده بود. کروناویروس همچنین برگزاری فستیوال موسیقی و فناوری‌محور SXSW در تگزاس و مراسم E3 Electronic Entertainment Expo در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی را تعطیل کرد. این ویروس همچنین باعث تعطیلی دیزنی‌لند شد. 

گرچه اپل به‌طور معمول در جریان برگزاری WWDC تمرکزی ویژه روی نرم‌افزار دارد و به‌معرفی محصولات سخت‌افزاری جدید اقدام نمی‌کند، اما طی چند سال اخیر به‌دفعاتی انگشت‌شمار در WWDC شاهد رونمایی محصولات جدید نیز بوده‌ایم. سال گذشته اپل در جریان WWDC 2019 از رایانه‌ی قدرتمند ۶٬۰۰۰ دلاری مک پرو در کنار مانیتور رده‌بالای ۵٬۰۰۰ دلاری Pro Display XDR پرده‌برداری کرد. این دو محصول به‌طور ویژه با تمرکز بر بازار طراحان حرفه‌ای، تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌نویسان ساخته شده‌اند.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا