آموزش و پرورش آگاهی کافی درباره بیماری ایدز نمی‌دهد

دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران به مناسبت روز جهانی یتیم ایدز در گفت وگو با سینا پرس گفت: در گذشته به دلیل ناآگاهی و کمبود امکانات بهداشتی در ایران بسیاری از کودکانی که به ایدز مبتلا می شدند جان خود را از دست می دادند. این وضعیت برای پدر و مادر آنها نیز وجود داشت،  اما به مرور زمان مشخص شد که این بیماری لزومأ کشنده نیست و می توان آن را مداوا کرد.

 عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: در شرایط کنونی همه مادران باردار در بیمارستان ها مورد آزمایش ایدز قرار می گیرند تا اگر نتیجه آزمایش آنها مثبت بود تحت مداوا قرار بگیرد تا دیگر فرزند مبتلا به ایدز متولد نشود.

همه کشورهای جهان در مسیر به صفر رساندن این بیماری در جوامع خود هستند. این اتفاق در ایران نیز رخ داده و ما نیز در این راه اقدامات جدی انجام داده ایم و تقریبأ میزان ابتلای نوزادان به این بیماری از بدو تولد به صفر رسیده است.

استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: سیاست ها و برنامه ریزی های جهانی پیرامون این بیماری به این شکل بوده که میزان ابتلای فرزندان از بدو تولد تا سال2020 به صفر برسد. این اتفاق نیز رخ داده و با غربالگری مادران باردار و تشخیص این بیماری قبل از زایمان در اغلب کشورهای جهان این اتفاق رخ داده است.

من آمار دقیقی از وضعیت یتیمان ایدز در ایران ندارم اما ارگان های رسمی می توانند این آمار را به صورت دقیق منتشر کنند. ایران تنها در زمینه جلوگیری از انتقال بیماری از مادر به جنین موفق عمل کرده وگرنه در موارد دیگر عملکرد موفقی نداشته است.

زیرا متاسفانه هنوز جامعه ایران نسبت به این بیماری به آگاهی کافی نرسیده است. به همین دلیل ما تنها یک سوم از بیماران ایدز در کشور را شناسایی کرده ایم. این افراد نیز کسانی بوده اند که خود به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

دکتر مینو محرز خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی نسبت به بیماری ایدز در ایران موفقیت آمیز نبوده و بیشتر به یک انگ اجتماعی شبیه است. برخی از مسوولان نگرش منفی نسبت به این بیماری دارند و ترجیح می دهند درباره این بیماری کمتر اطلاع رسانی شود.

این در حالی است که عامل اصلی بیماری ایدز در جامعه ایران رابطه جنسی است. به همین دلیل نیز برخی تلاش می کنند در این زمینه اطلاع رسانی نشود. در حالی که سلامت مردم از همه چیز مهم تر است.به عنوان مثال جای تاسف داردکه آموزش و پرورش در این زمینه سکوت کرده است و باید گفت، به صورت کلی نگرش سیاست گذاران نسبت به این بیماری در ایران منفی است.

گزارش:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا