کرم ها از طریق آنتن الکترومغناطیس در مغز ردیابی می کنند

زیست شناسان با یک سری آزمایشات به این نتیجه رسیده اند که یک سری از گونه ها برای مسیریابی حوزه میدان مغناطیسی زمین را حس می کنند اما شرح جزئیات این مکانیسم عصبی واقعا غیر قابل بیان است.اکنون محققان می گویند: آنها بالاخره محل اولین حسگر میدان مغناطیسی زمین را در یک جاندار کشف کرده اند.

یک گروه از محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا متوجه شدند که این مکانیزم در داخل مغز یک کرم قرار دارد.محققان موفق شدند که محل این مکانیزیم را که از آن به عنوان یک آنتن تلویزیون در مقیاس نانو توصیف می شود، در انتهای یک نرون به نام AFD در مغز یک کرم گرد پیدا کنند.کرم های گرد از این آنتن میکروسکوپیک برای حرکت و پیدا کردن مسیر حرکت خود بر روی زمین استفاده می کنند.

جان پیرس شیمومورا پروفسور علوم مغز و اعصاب در تگزاس در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: برای پیدا کردن اولین نرون حسگر میدان مغناطیسی زمین یک رقابت وجود داشت و با کشف محل این مکانیزیم در مغز کرم های گرد، ما برنده این رقابت شدیم زیرا هیچ کس تصور نمی کرد که کرم ها بتوانند میدان مغناطیسی زمین را حس کنند.
محققان با استفاده از روشی به نام تصویربرداری کلسیم موفق شدند نرون AFD را در مغز کرم های گرد به دقت مورد بررسی قرار دهند.این روش به محققان اجازه می دهد تا فعال شدن این نرون توسط میدان مغناطیسی زمین را مشاهده کنند.از آنجایکه ساختار مغز در گونه های مختلف بسیار شبیه هم است محققان بر این باورند که یک نرون و یک ساختار آنتن مانند مشابه در انواع دیگری از حیوانات مانند پروانه ها، غازها، لاک پشت های دریایی، گرگ و غیره وجود داشته باشد.  به گزارش ایرنا از نیوساینتیست، نتیجه این مطالعه در مجله eLife منتشر شده است.