پایش سم‌داران در 10 منطقه کشور و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با پهپاد

جواد نجفی از محققان این طرح در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح ملی پایش سم‌داران توسط محققان سازمان محیط زیست افزود: برای این منظور اقدام به طراحی و ساخت پهپادها یا مولتی روتورهای مختلف در سایزهای مختلف کردیم که برای این منظور از پهپاد 16 پره استفاده شد.

وی دلیل این امر را افزایش قدرت پهپاد دانست و ادامه داد: در این طرح برای آن که پهپاد بتواند تجهیزات مورد نیاز چون باتری و دوربین را حمل کرده و زمان و فاصله بیشتری را طی کند، از پهپاد 16 پره استفاده شد.محقق این طرح با اشاره به قابلیت‎های پهپاد طراحی شده، خاطرنشان کرد: پهپاد ساخته شده که از راه دور کنترل می‌شود این قابلیت را دارد که با مختصات جغرافیایی داده شده به آن ، مسیر مشخصی را طی کند و نیز در مسیر مشخص شده، از اهداف مورد نظر تصویربرداری و فیلمبرداری کند.

نجفی باتری مورد استفاده در این پهپاد را از نوع باتری لیتیوم پلیمر دانست و یادآور شد: این پهباد فعلا قادر است تا ارتفاع هشت کیلومتر و حداقل در مسافت 25 کیلومتر پرواز کند که درصد ارتقای آن هستیم.وی میزان بار قابل تحمل از سوی این پهپاد را حدود 50 کیلوگرم ذکر کرد و افزود: این پهپاد با باتری لیتیوم پلیمری نصب شده در آن می‌تواند به مدت یک ساعت ماموریت‌های مرتبط با پایش را انجام دهد.

این محقق از انجام تست‌های این پهپاد خبر داد و اظهار داشت: این پهباد در پارک ملی قمیشلو در اصفهان برای تصویربرداری از قوچ، میش و کل و بز تست شد و از آنجایی که عکسبرداری به این روش به صورت عمودی است، از این رو نیاز به دوربین‌های قوی‌تر با کیفیت بالاتری داریم.

نجفی با بیان این که طراحی این پهپاد در حال اصلاح و تکمیل است، اضافه کرد: به منظور آن که گله‌های حیات وحش موجود در مناطق حفاظت شده فرار نکنند این تصاویر در فاصله هشت کیلومتری زمین ثبت می‌شود و از این رو درصدد هستیم که تا دوربین‌هایی در زیر پهپاد نصب کنیم که قدرت وضوح بالایی داشته باشند.

این محقق مطالعه در خصوص یوزپلنگ آسیایی را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی ذکر کرد و با بیان این که یوزپلنگ آسیایی یکی از زیرگونه‌های در معرض خطر شدید انقراض خانواده گربه‌سانان است، گفت: این گونه در گذشته علاوه بر ایران در کشورهای عراق، کویت، هند، قزاقستان،‌پاکستان،‌ترکمنستان، عربستان و عمان وجود داشته است ولی در حال حاضر تنها زیستگاه این حیوانات در ایران است و در سایر کشورها منقرض شده‌اند.

وی تخریب و اشغال زیستگاه‌ها، شکار و تصادفات جاده‌ای را از عوامل انقراض یوز آسیایی در ایران ذکر کرد و اظهار داشت: به منظور جلوگیری از انقراض این گونه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و زیست بوم‌های مرتبط با آن از سال 80 در سازمان محیط زیست ایران در دستور کار قرار گرفت.

نجفی با بیان این که این پروژه در قالب تلاش مشترک سازمان حفاظت محیط زیست کشور و برنامه توسعه سازمان ملل متحد آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه تا سال 2016 ادامه خواهد داشت.

این محقق، حفاظت از جمعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران را از اهداف این طرح نام برد و خاطر نشان کرد: برای دستیابی به این هدف تحقیقات ما در سه محور «حفاظت»، «پایش» و «آموزش و آگاه‌سازی» متمرکز شده است.

وی با اشاره به مناطق تحت پوشش این پروژه، خاطرنشان کرد: این طرح در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، پارک ملی کویر، مجموعه حفاظتی توران، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، منطقه حفاظت شده بافق، پناهگاه حیات وحش میاندشت، پناهگاه حیات وحش دربند راور، منطقه حفاظت شده کالمند – بهادران، پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین و پارک ملی سیاهکو در حال اجراست.