چالش های بیماران سرطانی در زمان کرونا

مجید صمصامی، گفت: درمان بیماران سرطانی در دوران پاندمی کرونا با چالش هایی مواجه شده است، از یکسو بیماران از به تعویق انداختن جراحی نگران هستند و از سوی دیگر پزشکان نگران عود بیماری و پیش آگهی های بیماری هستند.

فلوشیپ جراحی سرطان، افزود: در زمان پاندمی کرونا، بیماران با تومور پیچیده در برد بیمارستان که با حضور اساتید دپارتمان های مختلف برگزار می شود، معرفی می شوند و بر اساس آن در مورد نحوه درمان بیماران تصمیم گیری می کنند. در صورتی که بتوانیم جراحی را به تعویق بیندازیم این کار را انجام می دهیم ولی در بیمارانی که نیاز به شیمی درمانی یا پرتو درمانی ندارند و یا مدت زمان کافی سپری شده است، بیمار را کاندید عمل می کنیم.

به گفته صمصامی، بر اساس تصمیم گیری های صورت گرفته در تیم اجرایی بیمارستان، اتاق های عمل ویژه بیماران عادی و بیماران کرونایی در نظر گرفته شد و موازین بهداشتی و ایمنی کامل لحاظ شد.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه در جراحی سرطان رکتومی که صورت گرفت ابتدا ۱۴ هفته پس از رادیوتراپی صبر کردیم و جراحی را به تعویق انداختیم ولی تعویق عمل بیش از این سبب می شد که بیمار از درمان اولیه هم سودی نگیرد. با همفکری با سرویس عفونی و جراحی سعی بر این شد که جراحی با رعایت شرایط بهداشتی و ایمنی صورت گیرد و set up تهیه شد که از طریق آن پورت ها و خروجی گازها به داخل فضای بسته که حاوی آب اکسیژنه است، هدایت می شود و به فضای باز اتاق عمل راه پیدا نمی کند. بدین ترتیب کمترین ضرر متوجه کادر درمان و بیمار خواهد شد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا