سگ‌ها چگونه قادر به تشخیص بیماری‌ هستند؟

سگ‌های هشداردهنده تشنج به‌نوعی تربیت‌شده‌اند که در هر مکانی از 5 تا 45 دقیقه قبل از اینکه صاحب آن‌ها دچار تشنج شوند، با یک علامت ثابت (مانند واق‌واق کردن یا پریدن به سمت بالا و پنجه زدن) این واقعه را هشدار می‌دهند. تشنج که نوعی صرع شناخته می‌شود، دوره‌ای از علائم است که به دلیل فعالیت عصبی غیرطبیعی بیش‌ازحد یا هم‌زمان در مغز ایجاد می‌شود.

در مورد چگونگی عمل سگ‌ها، فرضیه غالب این است که سگ‌ها می‌توانند نشانه‌های رفتاری ظریف صاحب خود را تشخیص دهند اما ممکن است که آن‌ها بویی منحصربه‌فرد را که شاید یک ماده شیمیایی در عرق صاحب آن‌ها باشد، حس می‌کنند.

سگ‌هایی که در معرض نفس، نمونه‌هایی از ادرار و دیگر مایعات بدن بیماران مبتلا به سرطان قرار می‌گیرند، می‌توانند وجود سرطان ریه، روده بزرگ و پروستات را تشخیص دهند. در بعضی موارد، سگ‌ها از آزمایش‌های آزمایشگاهی استاندارد بهتر عمل کرده و به‌این‌ترتیب میزان تشخیص بالاتر و هشدارهای کاذب کمتری ارائه می‌دهند.

سگ‌های هشداردهنده تشنج موضوعی بحث‌برانگیز درزمینهٔ پزشکی است و هنوز هم شک و تردیدهایی در مورد صحت پیش‌بینی‌های آن‌ها وجود دارد. مهم نیست که آن‌ها چگونه این عمل را انجام می‌دهند اهمیت در تشخیص آن‌ها است.

سگ‌ها به‌طورمعمول می‌توانند تغییرات را در صاحب خود حس کنند و این تغییرات که می‌تواند تشنج در صاحبشان باشد، این عمل در آن‌ها استرس ایجاد می‌کند اما سگ‌هایی که تربیت‌شده و آموزش‌دیده‌اند تا در هنگام یا پیش از وقوع تشنج واکنش نشان دهند، اطمینان بیشتری داشته و استرس کمتری را متحمل می‌شوند.

سال‌هاست داستان‌هایی درباره سگ‌هایی که با حس علائم اولیه سرطان واکنش نشان می‌دهند، شنیده می‌شود. اکنون شواهد علمی قوی از این موضوع – حداقل راجع به سگ‌های تربیت‌شده، حمایت می‌کند.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند سگ‌هایی که در معرض نفس، نمونه‌هایی از ادرار و دیگر مایعات بدن بیماران مبتلا به سرطان قرار می‌گیرند، می‌توانند وجود سرطان ریه، روده بزرگ و پروستات را تشخیص دهند. در بعضی موارد، سگ‌ها از آزمایش‌های آزمایشگاهی استاندارد بهتر عمل کرده و به‌این‌ترتیب میزان تشخیص بالاتر و هشدارهای کاذب کمتری ارائه می‌دهند.

محققان معتقدند که حس بویایی بسیار قوی سگ‌ها می‌تواند ترکیبات آلی فرار تولیدشده توسط سلول‌های بدخیم سرطانی را تشخیص دهند. بااین‌حال، یک بررسی از شواهد هشدار سگ‌ها که اخیراً انجام‌شده، نشان می‌دهد، هنوز مشخص نیست که سگ‌ها می‌توانند علائم سرطان را به‌اندازه کافی زودهنگام تشخیص دهند تا برای بیمار و کادر پزشکی مفید واقع شود یا خیر.

تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است تا بتوان به‌طور قطعی نظر داد. در حال حاضر یک تحقیق و آزمایش بزرگ در بریتانیا در مورد توانایی سگ‌ها در تشخیص سرطان پستان در حال انجام است که در آن، سگ‌ها در برابر نمونه تنفس 1500 زن قرار می‌گیرند و نتیجه احتمالی را ابراز می‌کنند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا