سمفونی هابل توسط ناسا نواخته شد

جهان هستی مکانی شگفت‌انگیز است، سرشار از سیارات متعدد و مکان‌هایی جدید برای کشف کردن، مملو از اسرار حل‌نشده و حتی ابرهای حبابی که توسط سیاه‌چاله‌ها دمیده شده‌اند.

در این میان اما یک‌چیز در فضا وجود ندارد و آن‌هم صدا و اصوات به‌گونه‌ای است که ما روی زمین آن را درک می‌کنیم. بدون داشتن مولکول‌های هوای موجود در اتمسفر زمین، امکان شنیدن وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که فضای بی‌نهایت کهکشانی در سکوت فرورفته و اگر به آن گوش فرا دهید تنها سکوت خواهید شنید.

زمان از چپ به راست جریان داشته و فرکانس صدا از پایین به بالا تغییر کرده و از 30 تا 1000 هرتز متغیر است. اشیاء موجود در نزدیکی پایین تصویر، نت‌های پایین‌تری ایجاد می‌کنند درحالی‌که اجرامی که در بالا قرار دارند، نت‌های بالاتری به وجود می‌آورند.

خوشبختانه این مساله باعث ناامیدی دانشمندان ناسا نشده و آن‌ها تلاش کردند تا راهی برای تولید صدا در سکوت مطلق فضا پیدا کنند. این پروژه از سال 2019 شروع‌شده و بر اساس تصاویر گرفته‌شده توسط تلسکوپ هابل، یک سمفونی خاص ساخته‌شده است که با گوش دادن به آن می‌توانید موسیقی کهکشان‌ها را بشنوید.

تصاویری که ناسا برای استفاده در این پروژه به کاربرد، توسط دوربین پیشرفته هابل و دوربین موسوم به Wide-Field Camera 3 گرفته‌شده است که سابقه آن به سوم آگوست سال 2018 بازمی‌گردد.

اعضای تیم تحقیقاتی هابل این تصویر را به دلیل تعدد کهکشان‌های ثبت‌شده به‌صورت پراکنده در آن، صندوق گنج کهکشانی» می‌نامند. ناسا در توضیح ارائه‌شده درباره این تصویر گفت: «هر لکه کوچک در این تصویر، یک کهکشان و تعدادی بی‌شمار ستاره و سیاره است.

چند ستاره در تصویر می‌درخشند درحالی‌که یک خوشه بزرگ کهکشانی در مرکز تصویر قرار دارد. مجموعه‌ای عظیم از هزاران کهکشان در این تصویر دیده می‌شود که همگی در اثر نیروی بی‌پایانی از جاذبه نگه‌داشته می‌شوند.

اما باید به عاشقان دنیای کهکشان‌ها اطلاع دهیم که زیبایی موجود در این تصویر، تنها بصری نبوده و به سطح جدیدی دست پیداکرده است. چراکه دانشمندان ناسا موفق شده‌اند سمفونی موسیقی خیره‌کننده‌ای را بر اساس این تصویر بسازند.

تیمی سازنده این تصویر پس‌زمینه و موسیقی آن، توضیح می‌دهد که مکان‌ها و عناصر مختلف تصویر صداهای متفاوتی تولید می‌کنند. ستاره‌ها و کهکشان‌های جمع‌وجور با صداهای کوتاه و واضح نشان داده می‌شوند، درحالی‌که کهکشان‌های مارپیچ، نت‌های پیچیده‌تر و طولانی‌تری دارند.

ناسا در اظهارات منتشرشده همراه با این ویدئو توضیح داد: زمان از چپ به راست جریان داشته و فرکانس صدا از پایین به بالا تغییر کرده و از 30 تا 1000 هرتز متغیر است. اشیاء موجود در نزدیکی پایین تصویر، نت‌های پایین‌تری ایجاد می‌کنند درحالی‌که اجرامی که در بالا قرار دارند، نت‌های بالاتری به وجود می‌آورند.

اگرچه ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما وقتی سمفونی ساخته‌شده از کهکشان‌ها به یک خوشه کهکشانی بنام RXC J0142.9 4438 می‌رسد، ملودی نسبتاً زیبایی را ایجاد می‌کند. این زیبایی و گوش‌نوازی به‌طور خاص در اواسط این کهکشان نمود دارد. چگالی بالاتر کهکشان‌ها در نزدیکی مرکز تصویر باعث برجستگی تن‌های می‌شود.

برای شنیدن این سمفونی زیبای کهکشانی، اینجا را کلیک کنید.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا