فسیل ها اسرار مراقبت سوسک ها از فرزندانشان را برملا می کنند

سیناپرس:  نیکروفوروس که گونه ای از سوسک هاست از نظر شیوه نگهداری از فرزاندان مشهور است. در این نوع سوسک ها،  پدر و مادر، لاشه یک مهره دار کوچک مانند یک جونده یا پرنده را بعد از جدا کردن پر و پشم های آن، خاک می کنند. سپس مادر 20 الی 40 تخم کنار آن می گذارد. بعد از 5 روز، لاروها از تخم بیرون می آیند و به طرف لاشه حرکت می کنند. والدین آنها برای اینکه لاروها لاشه را پیدا کنند، با به هم مالیدن لبه بال هایشان به یکدیگر یا به قسمت های شکمی بدنشان، صدایی تولید می کنند که توجه لاروها را بر می انگیزد. به این عمل "قدم گذاری" گفته می شود. سوسک ها این عمل را همچنین در مواقع حمله مهاجمان انجام می دهند و فرزندانشان را از وجود مهاجم باخبر می کنند.

محققان 44 فسیل کامل سوسک را برای پی بردن به زمان دقیق اولین نشانه های فرزند داری بررسی کردند. آنها دریافتند که نمونه هایی که به 165 میلیون سال پیش برمی گردد چنین خصوصیتی ندارد. درصورتی که نمونه هایی که مربوط به 125 میلیون سال پیش هستند، نشانگر علائمی از این نوع نگهداری از فرزندان است.

نتایج تحقیقات این محققان که در جدیدترین شماره مجله Science به چاپ رسیده است، حاکی از آن است که نگهداری از فرزندان نیز مانند پاسخ به مهاجمان و رقابت برای منابع غذایی تکامل یافته است. با اینکه محققان نتوانستند رقبای سوسک ها را در آن زمان شناسایی کنند اما افزایش قابل توجهی در مهاجمین آنها مشاهده کردند که نشان دهنده الزام تکامل سیستم صوتی به مدل کنونی را تایید می کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا