کسب و کارهای معدنی ایران توسعه می یابند

پژوهشکده فرآوری مواد معدنی اکنون به عنوان تنها پژوهشکده فعال در این حوزه، برقراری ارتباط موثر بین علم و فناوری در حوزه فرآوری مواد معدنی با صنایع مربوطه در کشور را جزء اهداف اصلی خود قرار داده و تمام هدف خود را برای افزایش اشتغال زایی در این صنعت بکار بسته است.

ارائه خدمات فنی و مشاوره ای به صاحبان معادن برای راه اندازی خطوط فرآوری در مقیاس های کوچک، متوسط و موبایل از مهمترین اهداف اصلی این پژوهشکده است تا بتواند نیاز کشور به تکنولوژی های کشور های مختلف را مرتفع کند.

مهدی ذاکری، رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی در این خصوص به سیناپرس گفت: «طراحی، احداث و راه اندازی کارخانه های فرآوری مس و آهن»، «کمک به کارخانه های تغلیظ موجود در کشور با هدف افزایش راندمان و کاهش هزینه های تولید اعم از مصرف انرژی، آب و مواد شیمیایی»، « توجه ویژه به فرآوری باطله های کارخانه های تغلیظ با هدف تولید محصولات جانبی و ایجاد ارزش افزوده»، «فرآوری منابع ثانویه به منظور ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط معدنی»،«بکارگیری تکنولوژی های جدید اعم از نانو تکنولوژی و یافتن راه های نوین فرآوری مواد معدنی»، « آموزش عملی فارغ التحصیلان جهت افزایش نیروی متخصص در صنایع معدنی کشور» از جمله مهمترین دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی در زمینه فرآوری مواد معدنی است.

وی افزود: تاکنون پژوهشگده فرآوری مواد معدنی با کسب چنین دستاوردهایی توانسته است نیاز افزایش بهره وری کارخانه های موجود، نیاز به طراحی کارخانه های فرآوری با دانش جدید، نیاز به بومی سازی تجهیزات پیشرفته مورد و نیاز کارخانه های فرآوری را برطرف سازد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی اظهارداشت: هم اکنون با توجه به توانمندی های این مجموعه توانسته ایم در چندین زمینه مانند استخراج فلزات از پسماندهای الکتریکی و فراوری فلوئوريت و … همگام با کشورهای پیشرو و حتی فراتر از آنها گام برداریم.

به گفته وی، متاسفانه در بخش معدن فاصله ای زیادی بین ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد از اینرو یکی از اهداف پژوهشکده ما حرکت به سمت کاهش این فاصله است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پژوهشکده فرآوری مواد معدنی تاکنون توانسته است با کسب چنین دستاوردهایی ارتباطی سازنده میان دانشگاه و صنعت و جامعه ایجاد کند؟ گفت:هم اکنون با توجه به ارتباط مستمر جهاددانشگاهی با دانشگاه های کشور، بهره گیری از فارغ التحصیلان جوان و همچنین ماهیت چابک تر سازی جهاددانشگاهی از نظر بوروکراسی اداری، توانسته ایم ارتباط موثری میان دانشگاه و صنعت و جامعه ایجاد کنیم. البته همچنان می توان این ارتباط را تقویت کرد.

وی «بومی سازی دانش طراحی کارخانجات فرآوری مواد معدنی فلزی در کشور»، « ایجاد استارتاپ های معدنی»، «تولید و فروش محصولات فناورانه» و « ایجاد و فروش دانش فنی» را از جمله برنامه های آینده این واحد عنوان کرد و با اشاره به مشکلات پیش روی تحقق این اهداف به سیناپرس گفت: هم اکنون بی اعتماد مسوولان به دانش متخصصان داخلی و تکیه بر استفاده دائمی از تکنولوژی های وارداتی، بی ثبات مدیریت ها و تغییر ناگهانی قوانین، وجود نداشتن عزم جدی  برای جلوگیری از خام فروشی از جمله مشکلات پیش روی ما برای اجرای این طرح ها محسوب می شود که امیدواریم این موانع با تدابیر روشن دولتمردان و مسوولان رفع شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا