کنجکاوی در مریخ حفاری می‌کند

 به گفته ابیگیل فرایمن (Abigail Fraeman)، زمین‌شناس سیاره‌ای در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در اواخر هفته جاری عملیات حفاری جدیدی روی سطح مریخ انجام خواهد شد و نام منطقه انتخاب‌شده برای عملیات حفاری نیز Glasgow است.

طی برنامه جدید ناسا قرار است تصاویر متعددی توسط دوربین‌ها و تجهیزات بررسی محیطی موسوم به مستکم (Mastcam) و ناوکم (Navcam) گرفته شود. دوربین‌های مستکم به همراه مشاهده‌گر چم کم (ChemCam) در محل حفاری مستقر بوده و وظیفه تصویربرداری و آنالیز نمونه‌ها را بر عهده خواهند داشت.

وی در این رابطه اعلام کرد: «با احتساب این عملیات جدید، تاکنون سه مورد حفاری در مریخ انجام‌شده و مطالعه این سه نمونه حفاری می‌تواند تصاویر و اطلاعات جالبی از طیف وسیعی از ترکیبات سه واحد بزرگ زمین‌شناسی را که در این منطقه کاوش کرده‌ایم در اختیار ما قرار دهد.»

فرایمن در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: «آزمایش پیش بارگذاری در گلاسگو روز چهارشنبه گذشته انجام‌شده و موفقیت‌آمیز بود. در این عملیات حتی یک خراش کوچک و سطحی در این منطقه توسط کنجکاوی به وجود آمد. مریخ‌نورد ناسا یک حفره کوچک را در این بخش از مریخ ایجاد کرده و با نوک مته روی صخره فشار آورد که نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد این سنگ ممکن است تا حدودی نرم باشد.»

داده‌های شیمیایی به‌دست‌آمده و تصاویر دوربین‌های موسوم به (ChemCam) و (Alpha Particle X-Ray) طیف‌سنج (APXS) این احتمال را مطرح می‌کنند که این صخره، هم‌خانواده با سایر سنگ‌های این منطقه قرار است، بنابراین اعضای تیم به‌سرعت تصمیم گرفتند که برای ادامه کار با مته کامل و حفاری بیشتر در آخر هفته اقدام کنند.

 مریخ‌نورد کنجکاوی در نوامبر سال 2011 از سوی سازمان فضائی ناسا به مریخ فرستاده‌شده و پس از هشت ماه به محل مأموریت خود رسید. یکی از بخش‌هایی که کنجکاوی در طول مأموریت خود از سال 2012 میلادی تاکنون به بررسی آن پرداخته، دهانه آتش‌فشانی Gale است که در آن شواهد احتمالی از وجود نوعی حیات در زمان گذشته مریخ به دست آمد.

این پژوهش‌ها از این نظر دارای اهمیت است که دانشمندان در پی یافتن این موضوع هستند که چگونه سیاره مریخ با دارا بودن آب و هوائی مرطوب و گرم به شرایط فعلی درآمده که بسیار سرد و خشک است. به همین دلیل کسب هر نوع اطلاعاتی در مورد این‌که آب‌های موجود در این سیاره به چه صورت نابودشده است و چه مقدار از آن به‌صورت مایع یا منجمد وجود دارد، بسیار بااهمیت محسوب شده و موضوع کشف آب در مریخ می‌تواند در مطالعات فضائی بسیار تأثیرگذار بوده و نقش مهمی در مطالعات آینده و اکتشافات مریخ ایفا کند.

از سوی دیگر دوربین ناواکم نیز از مرتفع‌ترین بخش این قسمت، تصویری 360 درجه تهیه خواهد کرد. دوربین مست‌کم نیز تصاویر مجزایی از سطح مریخ در این مأموریت تهیه‌کرده و دوربین چم کم بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است ریز تصویرهایی از راه دور (remote micro-imager) را از سطح سیاره سرخ تهیه کند.

در خاتمه گفتنی است طی برنامه جدید ناسا قرار است تصاویر متعددی توسط دوربین‌ها و تجهیزات بررسی محیطی موسوم به مستکم (Mastcam) و ناوکم (Navcam) گرفته شود.

دوربین‌های مستکم به همراه مشاهده‌گر چم کم (ChemCam) در محل حفاری مستقر بوده و وظیفه تصویربرداری و آنالیز نمونه‌ها را بر عهده خواهند داشت.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا