روز جهاني مطبوعات

  • روز جهاني مطبوعات

مكتوبات و نوشته‏ هايى كه چاپ و منتشر شده و براي مطالعه در دسترس عموم مردم قرار مي‏ گيرند اعم از كتاب، مجله، ماهنامه و… را مطبوعات مي ‏نامند. اما در عرف عام، مطبوعات بيشتر به روزنامه ‏ها و مجله ‏هايى اطلاق مي‏شود كه اخبار روز و جديد در آن به چاپ رسيده باشد. از اين رو، به پيشنهاد يونسكو و تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نوامبر 1991م، روز سوم ماه مه (برابر با سيزدهم ارديبهشت) هر سال به عنوان روز جهاني مطبوعات شناخته شده است. امروزه مطبوعات در زمينه مسایل تحليلي، سرعت در اطلاع رساني، حركت و پيش‏بيني برخي از وقايع و رويدادها و ارائه آگاهي ‏هاي لازم به جامعه براي بالا بردن حساسيت مردم نسبت به واقعيات اجتماعي نقش مهمي دارند.

  • تولد جورج پجت تامسون

جرج پاجت تامسون متولد 3مه سال ۱۸۹۲است. وی  پسر جوزف تامسون فیزیکدان انگلیسی است و خود جرج تامسون نیز یک فیزیکدان بود. وی در سال ۱۹۳۷ به علت کشف خواص موجی الکترون‌ها موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

  • تولد آلفرد کاستلر

آلفرد کاستلر متولد ۳ مه ۱۹۰۲  بود.وی فیزیکدان فرانسوی بود.  پس از پایان تحصیلات خود تدریس فیزیک در دبیرستان را شروع کرد پس از آن تا سال ۱۹۴۱ مشغول تدریس در دانشگاه بوردو شد.  در سال ۱۹۶۶ برای گسترش راهکارهای اپتیکی برای تحقیق در مورد تشدید هرتزی در اتم‌ها موفق به دریافت جایزه نوبل در فیزیک شد.او در ۷ ژانویه ۱۹۸۴درگذشت.

  • تولد استیون وینبرگ

استیون وینبرگ متولد  ۳ مه ۱۹۳۳ در نیویورک است.وی  فیزیکدان مشهور آمریکایی است.او در سال ۱۹۷۹ به همراه عبدالسلام و شلدون لی گلاشو، جایزه نوبل فیزیک را به خاطر ادغام نیروی الکترومغناطیسی با نیروی هسته‌ای ضعیف که به نیروی الکتریکی ضعیف معروف شد، (کهربایی ضعیف) دریافت کرد.

  • تولد آلكسي كلودكلرو

آلكسي كلود كلرو رياضي‏دان فرانسوي، در 3 می 1713م در پاريس به دنيا آمد. وي از كودكي به رياضيات علاقه داشت و نبوغ خود را در اين زمينه آشكار كرد به طوري كه در سيزده سالگي رسالاتي در مباحث رياضي نگاشت و در هجده سالگي كتابي در رياضيات تأليف كرد كه خيلي مورد توجه و تعجب رياضي‏دانان قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا