فشارخون، کرونا را کشنده‌ تر می‌کند

جهان همچنان درگیر بیماری کووید 19 است و روندی رو به افزایش را در بیشتر نقاط آن شاهد هستیم. البته برخی از کشورها نیز در حال تجربه روند نزولی این بیماری هستند. بر اساس گزارش‌ها، آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا بیش از 3 میلیون نفر ذکرشده که در حدود بیش از 217 هزار نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالا اثر زیادی روی مرگ این‌گونه افراد داشته است. بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا باعث می‌شود که عوارض بیماری با شدت بیشتری در بیمار ظهور کند.

قابل‌توجه است، داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 از فشارخون بالا رنج می‌برند. بر اساس این داده‌ها، گروهی از متخصصین روی این فرضیه کار کردند که آیا داروهای فشارخون بالا ارتباطی با ابتلای به بیماری کووید 19 دارد یا خیر؟

بر اساس اطلاعاتی که این متخصصین ارائه می‌دهند، داروهای فشارخون بر همان مسیری که بیماری کووید 19 برای ورود به ریه‌ها و قلب استفاده می‌کند، تأثیر می‌گذارند. البته در این موضوع دو فرضیه مختلف وجود دارد، اینکه آیا داروهای فشارخون درها را روی ویروس‌ها باز می‌کنند یا از آن‌ها محافظت می‌کنند.

محققان مرکز ایمنی و کارایی داروهای جان هاپکینز در بالتیمور (Baltimore) می‌گویند که داروهای فشارخون بالا ممکن است باعث افزایش آنزیم ACE2 شده که در اثر آن هورمون‌هایی تولید می‌شوند که فشارخون را با گشاد کردن رگ‌های خونی کاهش می‌دهند. ویروس کرونای جدید نیز آنزیم ACE2 را هدف قرار داده به آن می‌چسبد و از آن طریق به سلول‌ها نفوذ می‌کند.

به گفته محققان، درصورتی‌که آنزیم‌های بیشتری ترشح شود، اهداف بیشتری برای ویروس وجود دارد تا از آن طریق به سلول‌های بیشتری نفوذ کند که باعث افزایش احتمال عفونت و عوارض شدید در بیمار می‌شود.

تقریباً 72 درصد از کل بیماران مبتلا به بیماری کووید 19 که در بیمارستان بستری شدند و 65 سال و بالاتر دارند، از فشارخون بالا رنج می‌برد. همچنین این افراد از داروهای بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین که دارویی برای کنترل فشارخون است، استفاده می‌کنند.

بر اساس این داده‌ها، کارشناسان نگران هستند که درواقع این داروها باشند که باعث ایجاد عوارض شدید بیماری کووید 19 می‌شوند نه شرایط بیماری فشارخون بالا. بر همین اساس محققان خواستار انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه شده‌اند. آنچه در حال حاضر مشخص و شناخته‌شده است، چگونگی تأثیر ویروس کرونای جدید بر بدن یا مسیری که برای رسیدن به قلب و ریه‌ها استفاده می‌کند، است.

بر پایه همین داده‌ها و اینکه آیا داروهای فشارخون بالا می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری کووید 19 کند، باعث شده تا بسیاری از بیماران مبتلا به فشارخون بالا نسبت به استفاده داروی خود احتیاط کنند. اما کارشناسان هشدار می‌دهند تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، افراد مبتلا به فشارخون بالا باید مصرف داروهای تجویزشده را ادامه دهند مگر اینکه به‌طور خاص از طرف پزشک منع شوند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا