هوش مصنوعی یک مخترع نیست

هوش مصنوعی(Artificial intelligence) یا به اختصار، AI موارد استفاده و کاربردهای بی‌شماری دارد، اما به نظر می‌رسد اختراع دستگاه‌ها حداقل از نظر اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری ایالات متحده یکی از آنها نخواهد بود.

این اداره تصمیم خود را در مورد پذیرش دو درخواست ثبت اختراع برای دستگاه‌های ایجاد شده توسط یک سیستم هوش مصنوعی اعلام کرد و تعیین کرد که فقط انسان‌ها و افراد حقیقی به صورت قانونی می‌توانند به عنوان مخترع شناخته شوند.

دو دستگاهی که توسط هوش مصنوعی اختراع شده شامل یک چراغ قوه اضطراری و یک ظرف نوشیدنی با قابلیت تغییر شکل هستند که ساخته سیستمی به نام "دابوس"(DABUS) است.

درخواست ثبت این دو اختراع توسط هوش مصنوعی، سال گذشته ثبت شده بود و درخواست کنندگان معتقدند از آنجا که توسعه دهنده این سیستم در هیچ یک از محصولات اختراع شده هیچ تخصصی ندارد و اختراع آنها نمی‌تواند کار وی باشد، پس سیستم "دابوس"(DABUS) باید به عنوان مخترع آنها شناخته شود.

اما اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا(USPTO) این درخواست را نپذیرفته است. این اداره خاطرنشان کرد: قانون ثبت اختراعات در ایالات متحده از ضمایر و لغاتی مانند "هر کس" برای ارجاع به مخترعان استفاده می‌کند.

در این بیانیه آمده است: طبق قانون، فقط اشخاص حقیقی می‌توانند به عنوان یک مخترع در برنامه ثبت اختراع معرفی شوند.

اداره مالکیت معنوی انگلستان و دفتر ثبت اختراعات اروپا نیز قبلاً چنین درخواست‌هایی را به دلایل مشابه رد کرده‌اند، اگرچه اعتقاد داشتند که این دستگاه‌ها ارزش حق ثبت اختراع را دارند.

با این وجود هیچ مدرکی مبنی بر اینکه "دابوس" ممکن است حق ثبت اختراعات خود را به دست بیاورد، وجود ندارد.

اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا می‌گوید: ماشین آلات نباید دارای حق ثبت اختراع باشند. آنها شخصیت حقیقی یا حقوقی مستقلی ندارند و نمی‌توانند مالکیتی بر چیزی داشته باشند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا