پرده فروسرخ، جایگزین صفحه نمایش در خودروهای ارزان قیمت

سیناپرس: بسیاری از شرکت های خودروسازی در چند سال اخیر به بهره گیری از فناوری دیجیتال روی آورده اند. در این میان، بهره گیری از یک صفحه نمایش لمسی در داشبورد که می تواند ضمن ارتباط با بخش های مختلف خودرو، امکان مسیریابی و یا حتی سرگرمی راننده و سرنشینان را فراهم آورد، محور اصلی فعالیت ها برای گسترش فناوری دیجیتال در خودروسازی بوده است.

اما این فناوری ها تاکنون نتوانسته اند به خودروهای ارزان قیمت راه یابند و دلیل آن هم گران بودن هزینه صفحات لمسی است. به همین دلیل، یک شرکت دانش بنیان به فکر ساخت سامانه ای جایگزین برای این صفحات نمایشگر لمسی گرانقیمت افتاد. این سامانه جدید «پرده فروسرخ» (infrared curtains) نام دارد.

پرده فروسرخ در واقع یک قاب مربعی است که دو ضلع آن تعدادی ال.ای.دی و در دو ضلع مقابل آنها نیز تعدادی فتودیود قرار دارد. هر ال.ای.دی نور فروسرخ تابش می کند. فتودیودها نیز این نور را دریافت و یه سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. این قاب دارای ال.ای.دی و فتودیود کمی در بالای صفحه نمایش ال.سی.دی معمولی و غیرلمسی قرار دارند. در واقع این قاب سبب می شود که صفحه نمایش ال.سی.دی از قابلیت لمسی نیز برخوردار شود.

وقتی انگشت کاربر در میان این قاب قرار می گیرد، دیگر فتودیود نمی تواند تابش فروسرخ را دریافت کند. با تجزیه موقعیت فتودیود می توان موقعیت انگشت کاربر را تشخیص داد و به این ترتیب بخشی از صفحه نمایش که مد نظر او بود را تعیین کرد.

این سامانه همچنین امکان زوم کردن که در صفحات لمسی معمولی وجود دارد را نیز فراهم می سازد. یکی از اصلی ترین مزیت های سامانه پرده فروسرخ این است که بر خلاف صفحات لمسی، می توان با دستکش هم از آن استفاده کرد.

این شرکت در حال حاضر روی کاهش میزان برآمدگی این سامانه بر روی صفحه ال.سی.دی کار می کند. انتظار می رود که این سامانه جدید تا سال 2017 میلادی به تولید انبوه برسد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا