به دنبال سقوط قیمت نفت بازار ال‌ان‌جی هم سقوط کرد

در حالی که همگان ناظر ویران شدن بازارهای نفت جهان هستند، بازار جهانی گاز طبیعی هم در حال فروپاشی است. پاندمی ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن تقاضای گاز جهان را کاهش داده است.

طبق گزارش رویترز، حداقل ۲۰ محموله از گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) آمریکا توسط خریداران آسیایی و اروپایی لغو شده‌اند. چنی‌یر انرژی، یکی از برترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی آمریکا، شاهد کنسل شدن ۱۰ محموله گاز خود از سوی خریدارانی در سراسر جهان بوده است.

قیمت ال‌ان‌جی برای تحویل در ماه ژوئن، در بازار آسیا امروز (چهارشنبه) به ۲ دلار در هر میلیون واحد گرمایی انگلیسی رسید. این قیمت اندکی از قیمت ال‌ان‌جی در بندر هنری آمریکا بالاتر است. این در حالی است که در همین ماه اکتبر گذشته قیمت هر یک میلیون واحد گرمایی انگلیسی ال‌ان‌جی حدود ۷ دلار بود و قیمت همین مقدار ال‌ان‌جی در پاییز ۲۰۱۸ بیش از ۱۲ دلار بوده است.

مشکل صادرکنندگان ال‌ان‌جی آمریکایی این است که قیمت تمام شده آنها برای استخراج، مایع‌سازی و انتقال گاز به آسیا، برای هر یک میلیون واحد گرمایی انگلیسی حدود ۵.۵۶ دلار است. اما حالا قیمت‌ها به کمتر از نصف این قیمت رسیده‌اند.

غول‌های نفتی که در سال‌های اخیر روی ال‌ان‌جی حساب زیادی باز کرده بودند، حالا با کنسل شدن قراردادهای فروش آن با شرایط سختی روبرو هستند. توتال، رویال داچ شل، اکسون موبیل و شورون در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در ال‌ان‌جی انجام داده‌اند. رویال داچ شل برای نمونه در سال ۲۰۱۵ با خرید گروه بی‌جی به ازای ۵۰ میلیارد دلار خود را به یکی از بزرگترین تاجران ال‌ان‌جی جهان تبدیل کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا