روز جهانی ستاره شناسی

  • روزجهانی ستاره شناسی

امسال روزجهانی ستاره شناسی مصادف با روز شنبه ۱۳ اردیبهشت و هفته جهانی را از ۸ تا ۱۴ اردیبهشت ماه است.دانش ستاره شناسی کهن و به قدمت تاریخ بشر است.

  • درگذشت جولیو ناتا

۳۸ سال پیش در چنین روزی (۲ می سال ۱۹۷۹)، جولیو ناتا، شیمیدان برجسته‌ ایتالیایی فوت کرد. شهرت این دانشمند بزرگ به خاطر دستاوردهای علمی وی در خصوص پلیمرها است.جولیو ناتا در سال ۱۹۳۳، استاد تمام رشته‌ شیمی دانشگاه پاویا شد و تا سال ۱۹۳۵ در آنجا باقی ماند تا اینکه به‌عنوان استاد تمام رشته فیزیک شیمی دانشگاه رم انتخاب شد.

وی در این دوران ریاست تعدادی مؤسسه تحقیقاتی در رشته فیزیک شیمی را بر عهده گرفت و در همین دوران به‌صورت اتفاقی با دکتر کارل زیگلر آلمانی آشنا شد و بهبودی که وی در روش زیگلر ایجاد کرد و به کاتالیزور زیگلر-ناتا مشهور است، تبدیل به بزرگ‌ترین دستاورد علمی وی شد که جایزه‌ی نوبل شیمی سال ۱۹۶۳ را برای وی و دکتر زیگلر به همراه داشت.

  • درگذشت جان اکلس

سر جان کارو اکلس متولد ۲۷ ژانویهٔ ۱۹۰۳ است. وی یک دانشمند در زمینه علوم اعصاب اهل استرالیا بود. وی همچنین برنده جوایزی همچون جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده است.وی در ۲ مه ۱۹۹۷ درگذشت.

  • در گذشت لئوناردو داوينچي

لئوناردو داوينچي هنرمند شهير ايتاليايى، در 14 اوت 1452م در دهكده وينچي در نزديك شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد و به زودي نبوغش در زمينه ‏هاي گوناگون هنري آشكار شد. از داوينچي آثار بسياري برجاي مانده ولي اكثراً ناقص و نيمه ‏تمامند زيرا وي با چنان شتابي در عرصه علوم و فنون جولان مي‏كرد كه فرصت تكميل آنها را نمي‏يافت. با اين حال از جمله تابلوهاي نقاشي او شام آخر و لبخند ژوكوند است كه مهم‏ترين و زيباترين اثر اوست. هم‏چنين ساختمان كليساي جامع ميلان، از برجسته‏ترين آثار معماري داوينچي است. لئوناردو داوينچي سرانجام در 2 مه 1519م در 67 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا