خواب بعد از سحر خوب نیست

علیرضا یارقلی در گفتگو با  مهر در خصوص تغذیه افطار و سحر در ماه مبارک رمضان گفت: توصیه می‌شود در افطار غذایی لطیف و سبک اما در سحر غذای کامل میل شود و در مجموع نباید پرخوری کنیم چرا که پرخوری باعث گرسنگی، معده درد و ضعف بدنی می‌شود.

وی همچنین در مورد مصرف زولبیا در ماه رمضان اظهار داشت: مشکلی برای خوردن زولبیا وجود ندارد ولی بهتر است درست مصرف شود و مصرف بسیار کم آن مفید است توصیه می‌شود یک ساعت بعد از افطار یک و دو عدد زولبیا و بامیه با چای کمرنگ میل شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه غذاهای افطار نان و پنیر، گردو، خرما، چهارمغز و شیر است گفت: می‌توان در افطار سوپ ساده نیز مصرف کرد و باید در افطار غذای سبک مانند صبحانه بخوریم ولی به عکس در سحر یک شام کامل خورده شود.

یارقلی در مورد مصرف شام به جز افطار افزود: با توجه به اینکه فاصله بین افطار تا سحر زیاد نیست به همین دلیل نباید وعده شام خورده شود و مردم از پرخوری پرهیز کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تغذیه افطار تا افطار بد است گفت: با این نوع تغذیه، سیستم گوارش دچار ضعف می‌شود و فرد در طول روز ماه مبارک رمضان دیگر سرحال نیست و از ظهر به بعد بی حال می‌شود به همین دلیل حتماً توصیه می‌شود که سحری میل شود.

وی ادامه داد: غذای کامل در سحر میل شود مانند سبزی پلو، پلوهای رنگی و همچنین مصرف خورشت‌هایی شامل گوشت و مرغ توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف آش و حلیم و کله پاچه در سحر است گفت: در میان مردم این گونه رواج دارد که آش و حلیم را در افطار می‌خوریم در حالی که جای درست استفاده آنها در سحر است نه افطار.

وی افزود: موضوع مهم دیگر این است که بعد از سحری روزه داران نباید بخوابند و خواب بعد از سحر بسیار بد است و بهتر است بعد از طلوع آفتاب نیم ساعت خوابید.

یارقلی با اشاره به اینکه نباید در سحری چای پررنگ میل شود گفت: از نوشیدنی‌های خوب بین افطار تا سحر شربت سکنجبین، تخم‌های شربتی، ماهء الشعیر طبی است که باعث رفع تشنگی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که روزه داران در طول روز عطش دارند می‌توانند گلاب در هوا اسپری کنند و همچنین بوی سیب نیز می‌تواند تشنگی را برطرف کند و از سوی دیگر مصرف کاهو نیم ساعت قبل از سحر نیز می‌تواند مانع تشنگی روزه داران در طول روز شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا