2020 گرم‌ترین سال زمین می‌شود

براساس گزارش جدید اداره ملی اقیانوسی و جوی، سال ۲۰۲۰ احتمالاً گرم‌ترین سالی است که تاکنون ثبت شده است.

آژانس نظارت ایالات متحده ۷۵ درصد تخمین می‌زند که سال ۲۰۲۰ گرم‌ترین سالی باشد که تاکنون به ثبت رسیده است.

محققان می‌گویند، با وجود اینکه شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ منجر به کاهش تردد اجتماعی، قرنطینه و در پی آن کاهش قابل توجه آلودگی در اکثر مناطق جهان شده اما گرما رو به افزایش است.

دانشمندان باور دارند، این افزایش ناشی از گازهای انباشته شده گلخانه‌ای است که در حال حاضر در جو وجود دارد.

گزارش اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که سال گذشته گرم‌ترین سال اروپا با ثبت بالاترین دما در سراسر این قاره بود؛ سازمان جهانی هواشناسی نیز می‌گوید در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ کره زمین گرم‌ترین دوره را از زمان ثبت داده‌های هواشناسی تجربه کرده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی تأکید می‌کند، حتی اگر سال ۲۰۲۰ رکوردگرم‌ترین سال را به خود اختصاص ندهد، قطعا جزء پنج سال گرمی است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون به ثبت رسیده است.

کارستن هاوستاین، دانشمند دانشگاه هواشناسی آکسفورد به گاردین گفت: «تولید گازهای گلخانه‌ای امسال کاهش یافته، اما غلظت‌ها در حال افزایش است؛ بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم شاهد کاهش سرعت GHG سطح اتمسفر باشیم».

منبع:فارس