راهکاری برای جهانی‌سازی فرودگاه امام خمینی (ره)

متخصصین کشورمان با توجه به این موضوع، نقاط ضعف و قوت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) را بررسی کرده و توصیه‌هایی ارایه داده‌اند.

حمل‌ونقل، نقشی اساسی را در ابعـاد اقتصـادی و اجتماعی جوامع مختلف ایفا می‌کند. اهمیت حمل‌ و نقل به حدی رسیده که می‌توان آن را کالبد توسعه اقتصادی دانست و توسعه اقتصادی و حمل‌ و نقل عملکردی متقابل بـا هـم دارند.

انواع حمل‌ونقل عبارت‌اند از جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی کـه دراین‌بین حمل‌ونقل هـوایی بـا توسعه صـنعت هواپیماسازی و جابجایی مسافر و کالا با حداقل زمان ممکـن، از اهمیت بیشـتری برخـوردار اسـت.رو بـه افـزایش بودن تقاضـای مسـافران از ایـن صـنعت بـه دلیـل سـرعت و دسترسـی بالا، نشان می‌دهد که این صنعت چه تأثیری بر تجارت، بازاریابی و صنعت توریسم داشته و این مقوله خود نشانگر درآمد بالای هر کشور از این صنعت است.

به گفته صاحب‌نظران این صنعت، با توجه به اهمیتی که حمل‌ونقل هوایی در جهان امروزی پیدا کرده است، باید بـرای بهبود مشکلات آن و ارتقای آن بـه سـطوح کـلاس جهـانی، تلاش ویژه‌ای نمود. مـدیریت صـحیح فرودگاه‌ها نیازمنـد آگـاهی از میـزان رضـایتمندی مسافران و همچنین وضعیت و عملکرد بخش‌های مختلـف و بررسی حد فاصـل بـین وضـعیت موجـود و اسـتانداردهای جهانی است. برای تحقق چنین امری، باید به بررسی همة عوامل مؤثر در این زمینه پرداخته شود و درنهایت به کمک روش‌های تحلیلی درست، این عوامل را اولویت‌بندی کرد.

این موضوع، توجه متخصصانی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران را به خود جلب کرده است تا در خصوص آن، یک مطالعه پژوهشی را انجام دهند.

در این تحقیق، فاکتورهای مختلف مدیریتی در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) جهت ارتقاء به یک فرودگاه کلاس-جهانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

محققان برای انجام این پژوهش، از پرسشنامه‌های نظرسنجی تجربیات مسافران، مقایسه با فرودگاه‌های برتر جهان و یک روش تجزیه‌وتحلیل موسوم به «تحلیل سلسله مراتبی» بهره برده‌اند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که «خدمات برای مسافران معلول و ناتوان» و «مدت‌زمان انتظار در بخش محوطه کنترل بلیت و پذیرش بار» دارای بیشترین اهمیت و «وضعیت مراکز خرید و رستوران‌ها» کمترین اهمیت و ارجحیت برای اصلاح وضعیت فرودگاه امام خمینی (ره) هستند.

در این رابطه، علی عبدی، پژوهشگر گروه مهندسی عمران برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و راه و ترابری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین و همکارش می‌گویند: «از 26 عنصر مورد بررسی، تنها 11 مورد ازنظر اسـتانداردهای جهانی و مسافران مورد رضایت و قبول واقع شده‌اند که عبارت‌اند از: خدمات ماشین‌های اجاره‌ای و تشریفاتی، هزینـه پارکینـگ، دسترسی به چـرخ دسـتی بـرای چمـدان، کـارایی در بخـش محوطه کنترل بلیت و پذیرش بار، احسـاس ایمـنی و امنیت، اطلاعات پـرواز، فاصـله پیاده‌روی، سـهولت در ارتبـاط بـا پروازهای دیگر، دسترسی به بانک و تبدیل ارز، در دسـترس بودن سرویس بهداشتی و خوش‌رویی و کارکرد مفید کارکنان».

اما طبق همین نتایج، موارد ذیل وضعیت مناسبی را از دید مسافران نداشته و نسبت به فرودگاه‌های دیگر جهان، دارای ضعف هستند: «خدمات برای مسافران معلـول و نـاتوان، مدت‌زمان انتظـار در بخـش محوطـه کنتـرل بلیـت و پذیرش بار، مدت‌زمان انتظار در بخش کنترل گذرنامه، مدت‌زمان انتظار در بخش کنترل امنیتی، مدت‌زمان تحویل چمدان، سرعت در ارائه خدمات در بخش محوطه کنترل بلیت و پذیرش بار، راحت پیدا کردن مسیر با استفاده از علایم، خدمات پارکینگ، راحتی و آسایش هنگام انتظار، مدت‌زمان دسترسی، خدمات حمل‌ونقل عمومی، پاکیزگی سرویس بهداشتی، دسترسی به اینترنت، رستوران و خرید مراکز».

مجریان این پژوهش می‌گویند: «از تجزیه‌وتحلیل‌ها داده‌ها می‌توان دریافـت کـه ازنظر مسـافران، مدت‌زمان انتظار در صف‌ها و در بخش‌های مختلـف نیز جـزء خسته‌کننده‌ترین بخش‌ها بوده و بیشترین اهمیت را داشته‌اند».

این یافته‌های علمی پژوهشی که به‌دقت نکات لازم برای بهبود وضعیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را برای رسیدن به جایگاه کلاس جهانی مورد ارزیابی قرار داده‌اند، در «پژوهشنامه حمل‌ و نقل» وابسته به پژوهشکده حمل‌ و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده‌اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا