درگذشت گل آقای ایران

  • درگذشت گل آقای ایران

کیومرث صابری فومنی معروف به « گل آقا » پایه ‌ گذار مؤسسه گل‌ آقا‌ ، نویسنده و طنزنویس در شهریور1320 در فومن به دنیا آمد . صابری با تشکیل دولت شهید رجایی ، به‌عنوان مشاور فرهنگی مشغول به کار شد.وی در سال 1362 ناگهان از همه مسوولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار «گل‌آقا» و تحت عنوان ‌ دو کلمه حرف حساب با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در روزنامه اطلاعات کرد، که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود.

پس از گذشت 6سال صابری تصمیم گرفت هفته‌نامه گل آقا را منتشر کند . فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل‌آقا، سالنامه گل‌آقا و هفته‌نامه «بچه‌ها…گل‌آقا» از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در 11 اردیبهشت سال 1383 دارفانی را وداع گفت.

  • درگذشت هری کروتو

هارولد کروتو، متولد 7اکتبر  1939 بود.وی شیمی‌دان انگلیسی بود که در سال 1996 به همراه روبرت کرل و ریچارد اسملی «برای کشف فولرنها» جایزه نوبل شیمی را دریافت کرد.او بخش بزرگی از کارهای خود را در دانشگاه ساسکس انجام داد و پس از آن استاد شیمی در دانشگاه ایالتی فلوریدا شد. وی جایزه‌ نوبل شیمی را در سال 1996 برای کشف آرایشی نو از کربن، مشهور به باکی‌بول، به دست آور و در  30 آوریل 2016 ازدنیا رفت.

  • تولد  فردريك گائوس

شارْلْ فردريك گائوس، رياضي دان نابغه آلماني در 30 آوريل 1777م در شهر بُرونْشويك آلمان به دنيا آمد.او در آثار خويش، برخي از دشوارترين مسائل حل نشده را حل كرد و مفاهيم و مسائلي را بيان نمود كه تا يك سده بعد، الگويى براي پژوهش به شمار مي‏رفته و هنوز هم داراي اعتبارند. آناليز هندسه و عناصر بي‏نهايت كوچك، رشته‏ هاي ديگري از رياضيات بودند كه گائوس به كاوش و مطالعه در آنها پرداخت و به كشفيات مهمي دست يافت. گائوس، در تاريخ علوم يكي از چهره‏ هاي درخشان به شمار مي‏رود و در ستاره‏ شناسي نيز، الهام ‏بخش بسياري از منجمان برجسته است.

گائوس اكتشافات خود را طي سال‏هاي 1796 تا 1814م در نوزده صفحه كه شامل 146 اكتشاف مهم بود، نگاشت كه همين جزوه چند صفحه ‏اي، گنجينه بزرگي بود كه دانشمندان را به كلي حيران نمود. گائوس به افتخارات خود اهميتي نمي‏داد و طي سال‏ها از خانه خارج نمي‏شد. او تنها در طي 27 سال، فقط يك بار براي شركت در يك كنگره علمي، مسافرت كرد. وي كشفياتي نيز در نجوم دارد كه او را به عنوان يك منجم مطرح ساخته است، شارل فردريك گائوس سرانجام در 23 فوريه 1855م در 78 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا