سامانه ای بومی برای تشخیص سریع بیماری کرونا

از سوی دیگر، انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی معتقد است از میان روش های مرسوم تشخیص این بیماری، استفاده از تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه بهترین روش محسوب می شود.

بررسی تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه برای تشخیص این بیماری به موضوعی جدی در حوزه پزشکی و سلامت کشورها تبدیل شده است. به گونه ای که در سراسر جهان همه متخصصان و محققان به دنبال راه حلی برای تشخیص و درمان این بیماری هستند.

به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه یک تیم تحقیقاتی و پژوهشی در کشورمان، موفق به طراحی و توسعه سامانه ای هوشمند شده اند که می تواند به عنوان دستیار متخصصان رادیولوژی عمل کند.

این سامانه که توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده تشخیص بیماری کرونا را از طریق پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه با سرعت و دقت بیشتری انجام می دهد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این سامانه گفت: سامانه تشخیص پنومونی کووید 19 با بهره گیری از نوآوری در پیش پردازش تصاویر و الگوریتم‌ های یادگیری ژرف، ناهنجاری‌ هایی که در مراحل نخست ابتلای بیمار در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی ‌شوند را تشخیص می دهد که این تشخیص سریع و به موقع در درمان این بیماری بسیار ارزشمند است.

دکتر حمیدرضا ربیعی افزود: این سامانه همچنین قادر است حجم ناحیه عفونی را در مدت زمان بسیار کوتاه و با دقت بالا محاسبه کند که به دلیل این ویژگی ها در زمره معدود سامانه ‌های موجود دنیا در این حوزه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، تشخیص بیماری کرونا در افراد مشکوک امری مهم به نظر می ‌رسد، تاکید کرد: این سامانه در حال حاضر آماده خدمت ‌رسانی به صورت برخط و غیر برخط در تمامی مراکز درمانی دنیا است.

عضو کمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اینکه متاسفانه تعداد رادیولوژیست ها در کشور و به ویژه شهرهای کوچک و مناطق محروم کم است، گفت: از این رو، می‌توان از این سامانه به خوبی بهره برد.

ربیعی خاطرنشان کرد: این سامانه که نتیجه یک کار تیمی است در کمتر از یک ماه در دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دانشگاه‌ های علوم پزشکی به نتیجه رسیده و اکنون در حال اجراست.

بر اساس این گزارش، گروه تحقیقاتی آی مد که توسط دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تشکیل شده، به سرپرستی حمید رضا ربیعی استاد هوش مصنوعی فعالیت می کند.

این تیم تحقیقاتی با همکاری دکتر حسین قناعتی استاد رادیولوژی، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، اصفهان و کرمان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به طراحی و توسعه این سامانه شده اند.

اخیرا این دستاورد در دو سایت علمی معتبر جهان اسلام، کامستک (COMSTECH)  و آکادمی علوم جهان اسلام (ISLAMIC WORLD ACADEMY OF SCIENCES)   منتشر شده است.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا