همراهی با توسعه فناوری و سبک نوین زندگی

شکل گیری ارتباطات سیار در عصر حاضر کاربران تلفن همراه را به منبع عظیمی از اطلاعات متصل کرده است، امری که باعث شده تا تعداد کاربران تلفن همراه هوشمند در سراسر جهان رو به افزایش باشد. از این همین رو، شرکت های فناوری سعی دارند با بهره گیری از تکنولوژی های جدید با این تغییرات همراه شوند تا با پیشرفت مداوم بتوانند در بازار رقابت، علاوه بر حفظ مشتریان خود، مشتریان جدید را نیز جذب کنند.

از آنجا که بازار موبایل وسیع بوده و درآمد حاصل از آن پر رونق است، علاوه بر شرکت های فناوری نیز، دولت ها و اپراتورهای تلفن همراه وارد عمل شده و به عنوان ارائه دهندگان سرویس موبایل، خدمات ارزش افزوده به مشتركان خود ارائه می دهند.

این خدمات شامل سرویس های ارزش افزوده مبتنی بر رفتار مشتری، سرویس های ارزش افزوده شبکه و سرویس های ارزش افزوده سازمانی می شود که هر یک از این خدمات در بسترهای مناسبی مانند اپلیکیشن ها و برنامه های كاربردی به کاربران خاص خود ارائه می شوند و تعداد مشتركان، دستگاه های متصل و اینترنت اشیا تعیین کننده ظرفیت بازار هستند.

به دلیل پتانسیل عظیمی که در این حوزه وجود دارد متخصصان این حوزه پیش بینی کرده اند که در سال 2025 كل ترافیک مصرفی مورد نیاز كشور حدود یک میلیون و دویست هزار ترابایت خواهد بود. اگر اینگونه در نظر بگیریم که نیمی از ترافیک مورد نیاز، از مراكز تبادل داده كشور تامین می شود، پس باید حدود ششصد هزار ترابایت نیز از دروازه بین الملل زیرساخت كشور تامین شود.

بنابراین، كل پهنای باند بین الملل مورد نیاز چیزی در حدود 36 ترابیت در ثانیه و حداقل پهنای باند مورد نیاز آن در حدود سه و نیم ترابیت در ثانیه است. با یک جمع بندی ساده می توان اهمیت راه اندازی شبکه 5G در کشور را امری لازم و ضروری دانست.

با توجه به اهمیت موضوع، چندی پیش رییس دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات نیز پیرامون، فناوری 5G و دستاوردهای آن در اینترنت اشیا و تحولات اقتصادی جهان گفت: در آینده این فناوری پایه تحول دیجیتال در جهان می شود. چراکه همه وجوه زندگی بشر به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود.

صادق عباسی شاهکوه تصریح کرد: 5G اقتصاد دنیا را متحول می کند، تحولی که مثبت ارزیابی می شود. غول های فناوری دنیا نیز به اینترنت نسل پنجم ارتباطات سیار دست پیدا کرده و در تلاشند به اینترنت نسل ششم دسترسی پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، احتمالا رقابت در حوزه 5G بر سر خدمات جایگزین، قدرت چانه زنی تامین كنندگان، قدرت چانه زنی مشتركان، تهدید ورود رقبای جدید و قدرت رقابتی رقبای موجود، بیشتر می شود.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در آینده شاهد تحولی چشمگیر در ساختار بازار و نحوه تعامل اپراتورهای ارتباطی در مقایسه با بازار كنونی هستیم. متخصصان معتقدند بازار آینده، به بازاری بسیار پیچیده و پر رمز و راز تبدیل می شود. از این رو، رگولاتورها نیز برای حضور در چنین  بازاری نیازمند ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بازار هوشمند، كلان داده و بلاکچین هستند.

توجه به این نکته ضروری است که در صورت عدم حضور به موقع رگولاتورها، شرکت های فناور و اپراتورها، باید منتظر تلف شدن بسیاری از فرصت های نسل پنجم شبکه های ارتباطی و تبدیل شدن آن به تهدید باشیم. به همین دلیل است که تمامی متخصصان و صاحبنظران این حوزه معتقدند 5G برای کشور یک ضرورت است.

حال که بازار ظرفیت عرضه و تقاضای مناسب در راستای ایجاد این فناوری در كشور و نرخ بازگشت سرمایه مناسب برای ایجاد این شبکه توسط اپراتورها وجود دارد، با اختصاص به موقع باندهای مورد نیاز نسل پنجم و تامین زیرساخت های مناسب این فناوری می توان با توسعه فناوری و سبک نوین زندگی همراه شد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا