اما و اگرها مصرف ویتامین دی برای پیشگیری از کرونا

معمولا بیرون رفتن از خانه و قرار گرفتن پوست زیر نور آفتاب سبب تولید ویتامین دی می‌شود. این ویتامین و ویتامین‌های دیگر به سلامت و پیشگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند. اما چه کسانی به ویتامین دی احتیاج دارند؟

توصیه چیست؟

در بریتانیا به مردم توصیه می‌شود در زمستان (از اکتبر تا مارس) روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند. مصرف روزانه در تمام ماه‌های سال به افرادی توصیه می شود که زیاد از خانه بیرون نمی‎‌روند. اداره بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید به دلیل همه‌گیری از مردم خواسته شده در خانه بمانند و به همین دلیل ممکن است ویتامین دی کافی به آنها نرسد.

مصرف ویتامین دی در طول سال توصیه می‌شود اگر:

  • زیاد از خانه خارج نمی شوید
  • اگر در خانه سالمندان زندگی می‌کنید
  • بیرون خانه، لباس بیشترِ پوستتان را می‌پوشاند

افرادی که پوست تیره‌تر دارند ممکن است حتی بیرون از خانه و زیر نور آفتاب هم این ویتامین را کافی دریافت نکنند.

سارا استانر از بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید: "متاسفانه ادامه شیوع کرونا بر مدت زمانی که خارج از خانه هستیم تاثیر می‌گذارد. ماندن در خانه طبق توصیه دولت بسیار مهم است ولی مدتی را که می‌توانیم زیر آفتاب باشیم کوتاه می‌کند. پس باید میزان ویتامین دی را در حد طبیعی نگاه داریم."

چرا به ویتامین دی احتیاج داریم؟

ویتامین دی برای سلامت استخوان، دندان و ماهیچه ضروری است. کمبود این ویتامین منجر به تغییر شکل استخوان کودکان می‌شود که "راشیتیسم" نام دارد. "پوکی استخوان" بیماری مشابهی است که در بزرگسالان دیده می‌شود و موجب تضعیف استخوان‌ها می‍‌شود. بعضی تحقیقات می‌گویند این ویتامین توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بالا می‌برد اما شواهدی وجود ندارد که ویتامین دی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

آیا مصرف زیاد این ویتامین توصیه می‌شود؟

پاسخ منفی است. با اینکه مکمل ویتامین دی بی‌خطر است، ولی اگر مدتی طولانی و بیش از حد توصیه شده مصرف شود می‌تواند مضر باشد.

اگر می‌خواهید ویتامین دی بخورید:

  • کودکان بین ۱ تا ۱۰ سال نباید روزانه بیش از ۵۰ میکروگرم بخورند
  • نوزادان زیر ۱۲ ماه نباید روزانه بیش از ۲۵ میکروگرم بخورند
  • بزرگسالان نباید روزانه بیش از ۱۰۰ میکروگرم بخورند. روزانه ۱۰ میکروگرم توصیه می‌شود

پزشکان ممکن است دوز بالای این ویتامین را به افراد دچار کمبود تجویز کنند اما مبتلایان به بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های کلیوی ممکن است مصرف این ویتامین برایشان مضر نباشد.

آیا ویتامین دی می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند؟

خیر. شواهدی در دست نیست که این ویتامین خطر آلودگی و ابتلا به کرونا را کاهش دهد اما برخی متخصصان معتقدند که خوردن آن در زمان همه‌گیری می‌تواند فوایدی داشته باشد. پیشگیری از کمبود این ویتامین به سلامت کمک می‌کند و برخی محققان می‌گویند در صورت ابتلا به کرونا، کمبود ویتامین دی ممکن است تاثیر منفی بر شدت بیماری بگذارد. البته عوامل خطرساز دیگر مثل بیماری‌های قلبی که در بیماران مبتلا به کرونای شدید دیده می‌شود مانع می‌شود که درباره این تاثیر ویتامین دی نتیجه قطعی گرفت.

محققان فرانسوی و اسپانیایی در حال تحقیقات بالینی هستند تا از تاثیر احتمالی ویتامین دی بر بیماران کرونا مطلع شوند.

پرفسور جون رودز، استاد بازنشسته دانشگاه می‌گوید ویتامین دی اثر ضد التهابی دارد و تحقیقاتی هستند که می‌گویند شاید این ویتامین پاسخ ایمنی به ویروس کرونا را کاهش دهد. این به بیماران بسیار بدحالی مربوط می‌شود که آسیب شدید ریه‌شان ناشی از واکنش بسیار شدید سیستم ایمنی است که به آن "طوفان سایتوکین" می‌گویند. در هر حال هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

از کجا می‌توان ویتامین دی خرید؟

مکمل‌های ویتامین دی را می‌توان از داروخانه‌ها و برخی فروشگاه‌ها خرید. قرص یا پرل ویتامین دی فقط ویتامین دی دارد اما این ویتامین در مولتی ویتامین‌ها هم وجود دارد. در برچسب بسیاری از این مکمل‌ها، این ویتامین بصورت D۳ ذکر شده است. برای کودکان از قطره‌های ویتامین می‌توان استفاده کرد.

تغذیه سالم:

تغذیه متعادل به سیستم ایمنی کمک کند ولی هیچ ماده غذایی یا مکمل وجود ندارد که بتواند سیستم ایمنی را فراتر از حد طبیعیش تقویت کند.

دریافت ویتامین دی کافی فقط از راه تغذیه آسان نیست. تغذیه سالم در دوران همه‌گیری هم توصیه می‌شود و می‌تواند شامل غذاهای سرشار از ویتامین دی باشد مانند ماهی‌های روغنی و تخم مرغ. برخی از غلات صبحانه، مارگارین و ماست با ویتامین دی غنی می‌شوند.

آیا آفتاب گرفتن کمک می‌کند؟

آفتاب گرفتن طولانی باعث ازدیاد بیش از حد ویتامین دی نمی‌شود ولی آفتاب شدید می‌تواند پوست را بسوزاند، از این رو آفتاب گرفتن باید متعادل باشند. با استفاده از کرم ضد آفتاب از آسیب و سوختگی پوست جلوگیری کنید.

توصیه به زنان حامله، نوزادان و کودکان درباره ویتامین دی

  • شیرخواران زیر یک سال روزی ۸.۵ تا ۱۰ میکروگرم
  • به شیرخوارانی که شیر خشک می‌خورند نباید مکمل ویتامین دی داد چون در شیر خشک هست. فقط وقتی به آنها ویتامین دی بدهید که روزانه کمتر از ۵۰۰ میلی لیتر شیر خشک می‌خورند
  • به کودکان یک تا چهار سال روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین دی
  • زنان حامله و شیرده هم مانند سایر بزرگسالان روزانه ۱۰ میکروگرم

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا