پمپ‌های سانتریفیوژ ایرانی تولید شد

آرش شورشی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان تولید کننده پمپ‌های سانتریفیوژ با اشاره به اینکه ۱۳ سال از فعالیت این شرکت می‌گذرد، گفت: از سال ۸۷ بود که شروع به ساخت قطعات پمپ‌های رفت و برگشتی و سانتریفوژ به شیوه مهندسی معکوس با انعقاد قرارداد با یک مجتمع گاز و یک پالایشگاه نفت کردیم.

وی افزود: در واقع پمپ‌های سانتریفیوژ از جمله پمپ‌های متداول در انتقال آب و انواع مایعات هستند که از انرژی جنبشی استفاده می‌کنند. نیروی گریز از مرکز مایع را با فشار از چشمی پروانه و از جایی که وارد لوله می‌شود خارج می‌کند. فشارهای متفاوتی می‌توانند با تغییر سرعت پروانه، استفاده از پروانه بزرگ‌تر و یا با افزایش تعداد پروانه‌ها ایجاد شوند. پروانه و مایع پمپاژ شده از قسمت خارجی به وسیله مکانیکال سیل‌ها تفکیک شده اند. محور شفت و بار محوری یاتاقان‌ها مانع حرکت شفت و کاهش اصطکاک در چرخش می‌شوند.

به گفته شورشی، پمپ‌های پلانجری هم مانند پمپ پیستونی با حرکت پلانجر درون پمپ هد باعث حرکت سیال می‌شوند با این تفاوت که آب بندی در این پمپ‌ها به صورت فلز به فلز و بدون استفاده (یا استفاده خیلی کمتر) از اورینگ ها و واشرها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: محصولاتی که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و آتش نشانی کاربرد دارند تماماً از دیگر کشورها به ایران می‌آمد و خرید آنها ارزبری بالایی برای کشور داشت. اما با تولید این محصولات در داخل کشور، همه این تولیدات، ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر از محصولات مشابه خارجی به صنایع ارائه می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا