روز ایمنی حمل و نقل

  • روز ایمنی حمل و نقل

هفتم اردیبهشت را «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری کرد . در مارس 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه 255/64 سالهای 2011 تا 2020 را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده ای اعلام نمود.

این قطعنامه از سازمان بهداشت جهانی و کمسیون های منطقه ای سازمان ملل با همکاری نهاد مربوط به ایمنی جاده ای سازمان ملل و سایر ذینفعان درخواست نمود تا برنامه جهانی این دهه را به مثابه سندی راهنما برای حمایت و اجرای اهداف این دهه تهیه نماید. در همین راستا روز هفتم اردیبهشت ماه به عنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزیده شد.

  • روز جهانی مالکیت معنوی

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) روز 27 آوریل هر سال (برابر با 7 اردی‌بهشت سال‌های غیر کبیسه) را به روز جهانی مالکیت فکری World Intellectual Property Day نامگذاری کرده است. سازمان جهانی مالکیت فکری هر ساله برای بزرگداشت این روز و برای دادن ایده بیشتر به اداره های کپی‌رایت، مالکیت صنعتی و مشابه این سازمان‌ها در همه جای دنیا، و نیز به افراد فعال در زمینه‌های گوناگون که ممکن است بخواهند برنامه‌ای برای این روز ترتیب بدهند، درون‌مایه‌ای (:تم) برای این روز در هر سال معرفی می‌کند. درون‌مایه پیشنهادی امسال این سازمان «خلاقیت: نسل بعد» است.

  • برخورد فضاپیمای Ranger4 ناسا به ماه

فضاپیمای Ranger4 در قالب برنامه رنجر ( Ranger program)، با هدف تهیه و مخابره تصویر از سطح ماه طراحی شد. این فضاپیما به ارتفاع 3.1 متر و وزن 331 کیلوگرم، 23 آوریل 1962 به فضا پرتاب شد؛ اما بدلیل بروز مشکل در پنل های خورشیدی و بدون ارسال داده های علمی به زمین، در 26 آوریل پس از برخورد به سطح ماه از بین رفت.

  • روز کد مورس

ساموئل فاینلی بریس مورس متولد 26 آوریل 1791بود. وی نقاش آمریکایی و ابداع گر کد مورس بود. او در نقاشی‌های خود به چهره‌نگاری و ترسیم صحنه‌های تاریخی می‌پرداخت. مورس با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و پژوهش در باب آن ساخت. مورس در سال 1832 موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد و تا 1839 تلاش نمود تا توانست آن را تکمیل کند. سپس با کمک خط و نقطه علائمی را وضع نمود که معادل حروف الفبا بودند. نقطه، اتصال کوتاه شصتی با صفحه دستگاه تلگراف است و خط از نظر زمانی سه برابر نقطه امتداد دارد. در 1844 موفق شد کنگرهٔ آمریکا را وادار به پرداخت 30000 دلار برای ساختن یک خط تلگراف نماید.

این مخترع بزرگ در دوم آوریل سال 1871 درگذشت. سایت گوگل در روز تولد این مرد بزرگ و به افتخار خدماتش، لوگوی اصلی سایت خود را با کد مورس نوشت.

  • انفجار نيروگاه هسته‏ ای چرنوبيل در شوروی

نيروگاه هسته ‏ای چرنوبيل كه در كشور اوكراين قرار دارد، بخش مهمی از برق اين كشور را تأمين می‏ كند. ظرفيت اين نيروگاه 4 هزار مگاوات بود و به دنبال انفجار واحد اول، سه واحد ديگر منفجر شدند و با انفجار آن، مواد خطرناك حاوی امواج راديواكتيو، در منطقه ‏ای پهناور منتشر شد.

  • حركت اولين كشتی مسافربری با نيروی بخار در انگلستان

سال 1840 از لحاظ پیشرفت دریانوردی اهمیت خاصی دارد، زیرا در این سال بود که اولین کشتی بخار پروانه‌دار به نام بریتانیا روی خط لیورپول- نیویورک به کار افتاد. در سال 1843 اولین کشتی پروانه‌دار فرانسوی به نام ناپلئون تحت نظر اوگوستن نورمان Augustin Normand سازنده کشتی در بندر هاور ساخته و به آب انداخته شد و سرعت آن 11 گره دریایی بود.

  • انتشار اولين روزنامه جهان در فرانسه

تاریخ انتشار اولین روزنامه جهان به سال 1605 باز می گردد، زمانی که (یوهان کارولوس) روزنامه (ریلیشن) را در فرانسه منتشر کرد. روزنامه ای که 70 سال عمر کرد. طبق آمار رسمی انجمن روزنامه های جهان واقع در شهر استاسبورگ فرانسه، در سال 2004 در سراسر جهان 6580 روزنامه منتشر می شدند. در حال حاضر ژاپنی ها روزنامه خوان ترین مردم در جهان هستند.

  • تولد اوون ویلانز ریچاردسون

اون ویلانز ریچاردسون ۲۶ آوریل ۱۸۷۹ در دوزبری (انگلیس) به دنیا آمد.  او در خلال سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۳ در دانشگاه پرینستون مقام استادی را داشت و به خاطر پدیده گرمایونی و قانون ریچاردسون موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل 1928 شد.  او همچنین در مورد پدیده Gyvomagnetic تحقیق کرد. وی 15 فوریه 1959 درگذشت.

  • تولد مایکل اسمیت

مایکل اسمیت ۲۶ آوریل ۱۹۳۲ در شهر بلک پول (انگلیس) به دنیا آمد. این بیوشیمیست انگلیسی- کانادایی برای اختراع روش واکنش زنجیره پلیمراز، جایزه نوبل شیمی ۱۹۹۳ را دریافت کرد. وی 4 اکتبر 2000 درگذشت.

  • تولد آرنو آلن پنزیاس

آرنو آلان پنزیاس  ۲۶ آوریل ۱۹۳۳ در شهر مونیخ (آلمان) به دنیا آمد. این فیزیکدان آمریکایی به دلیل تحقیقات در حوزه تابش زمینه کیهانی، جایزه نوبل فیزیک 1978 را دریافت کرد.

  • درگذشت کارل بوش

کارل بوش ۲۷ اوت ۱۸۷۴ در شهر کلن (آلمان) به دنیا آمد. شیمیدان و مهندس آلمانی طی سال‌های ۱۸۹۴ تا ۱۸۹۶ در دانشگاه فنی برلین در رشته متالورژی تحصیل کرد. او پیشگام در زمینه مواد شیمیایی صنعتی با فشار بالا و هم چنین بنیانگذار ای‌جی فاربن (IG Farben) بود که از یک نظر بزرگترین شرکت شیمیایی دنیا است.

وی بدلیل کشف فرآیند هاربر – بوش، جایزه نوبل شیمی 1931 را دریافت کرد. بوش در 26 آوریل 1940 درگذشت.

  • تولد ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر‏ 26 آوریل 1564 در شهر استراتفورد (انگلیس) به دنیا آمد. این شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی به عنوان  بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی شناخته می شود. اتللو، مکبث، تاجر ونیزی، رام کردن زن سرکش، از جمله مشهورترین نمایشه نامه های وی محسوب می شوند. شکسپیر 23 آوریل 1616 درگذشت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا