ابهام در تاثیر رمدیسویر بر درمان کرونا

«رمدیسیور» دارویی که تصور می شد بهترین درمان احتمالی برای کووید۱۹ باشد، در نخستین آزمایش بالینی کامل خود شکست خورده و هیچ تاثیری در درمان بیماری نداشته است.

در حال حاضر ذخایر این دارو در سراسر جهان کاهش یافته زیرا تصور می شد به درمان ویروس کرونا کمک می کند.

در یک آزمایش با حضور ۲۳۷ شرکت کننده، رمدیسویر بررسی شد. برخی از شرکت کنندگان این دارو را دریافت و برخی دیگر آن را دریافت نکردند و نتیجه پژوهش نشان داد این دارو کارآمد نیست. همچنین آزمایش مذکور به دلیل عوارض جانبی در مراحل اولیه متوقف شد.

اخبار مربوط به شکست این دارو در مخزن اطلاعاتی آزمایش های کلینیکی وب سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده بود، اما بعدا حذف شد. سخنگوی این سازمان اعلام کرد گزارش مذکور تصادفی و زودتر از حد معمول منتشر شده است.

او در این باره گفت: مولفان تحقیق یک سند اولیه در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار دادند که به طور تصادفی در وب سایت منتشر شد اما به محض رصد اشتباه، این گزارش حذف شد. هم اکنون محققان دیگر مشغول بررسی این تحقیق هستند و ما نیز منتظر نسخه نهایی هستیم.

هرچند هیاهوی زیادی درباره چشم انداز رمدیسیور برای درمان کووید ۱۹به وجود آمد، اما این نتایج احتمالا سبب می شود پزشکان درباره آن تجدید نظر کنند.

با این وجود شرکت تولید کننده، ادعا می کند هنوز هم نشانه هایی از مفید بودن این دارو برای درمان نوع ملایم تر این ویروس وجود دارد.

در آزمایش مذکور، ۱۵۸ بیمار به طور تصادفی رمدیسویر و ۷۹ بیمار دیگر مراقبت های استاندارد دریافت کردند. مدت زمان بهبود میان دو گروه تفاوتی نداشت. کمتر از ۱۴ درصد افرادی که این دارو را دریافت کردند، فوت شدند. در مقابل ۱۳ درصد افرادی که از این دارو استفاده نکردند نیز فوت شدند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: پژوهش روی بیماران بستری شده با علائم شدید ابتلا به کووید ۱۹، زودتر از موعد متوقف شد. این دارو هیچ مزیت کلینیکی یا ویروس شناختی نداشت.

این درحالی است که حدود یک هفته قبل محققان در شیکاگو اعلام کرده بودند نتیجه آزمایش رمدیسویر روی ۱۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نوید بخش بوده است.

شرکت «گیلید ساینس» این دارو را در حقیقت برای مقابله با ابولا ساخته بوده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا