طرح تولید بایواتانول از ضایعات کشاورزی کلید خورد

دکتر داود دومیری گنجی افزود: با توجه به نیاز ضروری و اجتناب ناپذیر برای استفاده از مواد ضد عفونی و به ویژه الکل طبی  برای مبارزه با ویروس کرونا، محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل در کنار دیگر جهادگران و با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه در این حوزه نقش آفرینی کرده و طرح تولید بایواتانول از ضایعات کشاورزی، توسط دکتر فواد مهری به عنوان مجری کلید زدند.

وی خاطرشان کرد:  این طرح با هدف تولید بایواتانول با خلوص 96 درصد از ضایعات مواد کشاوری طراحی شده است، به طوریکه کلیه ضایعات مواد قندی نظیر میوه جات غیر قابل استفاده و حتی مواد نشاسته ای طی فرایند تخمیر بی هوازی (fermentation) به اتانول تبدیل می شود.

دومیری گنجی اتانول تولیدی توسط،محققان این دانشگاه را  استاندارد وطبی توصیف کرد و افزود: محققان  این دانشگاه در اقدام علمی  توانستند  با بهینه کردن شرایط فرایندی از جمله دما، میزان اسیدیته و میزان مواد مغذی مورد نیاز باکتری های تولید کننده اتانول، که موجب تسریع تولید اتانول میشود را فراهم کنند  و مدت زمان استخراج ان را سه روز کاهش دهند ‌و این در حالی استکه با روش های مرسوم دیگر  مدت زمان حداقل 7 تا 10 روز نیاز است.

وی به ظرفیت بالای استان های شمالی در تولید مواد سلولزی، اشاره کرد و گفت: استفاده از این مواد سلولزی  جهت تولید بایواتانول می تواند بهای تمام شده اتانول تولیدی را کاهش دهدوهمچنین در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه 100 لیتر اتانول 70 درصد وجود دارد و در صورت نیاز به مقادیر بالا نیز قابلیت افزایش مقیاس به راحتی دراین واحد وجود دارد.

گفتنی است، در اقدام اولیه بایواتانول 70 درصد با نام ویروکیل (ViroKill) در ظروف با حجم cc 250 در دانشگاه بین اعضای هیات علمی و کارمندان توزیع شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا