به بهانه کرونا، واکسیناسیون فرزندانتان را به تأخیر نیندازید

 ایمن‌سازی و واکسیناسیون هرساله جان افراد بی‌شماری را نجات می‌دهد و به همین دلیل به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و مقرون‌ به‌ صرفه ترین مداخلات بهداشتی شناخته می‌شود.

متأسفانه علی‌رغم پیشرفت‌های پزشکی حتی امروز هم هنوز بیش از 20 میلیون کودک در سراسر جهان واکسینه نشده‌اند که این موضوع می‌تواند خطرات بسیار جدی برای آن‌ها ایجاد کند.

شعار انتخاب‌شده برای هفته جهانی ایمن‌سازی و واکسیناسیون امسال «واکسن‌ها برای همه مفید هستند» است. این کمپین در مورد چگونگی عملکرد واکسن و همچنین افرادی که آن‌ها را ساخته و دریافت‌کنندگان واکسن، اطلاع‌رسانی می‌کند.

اگرچه خطر ابتلا به کرونا در هنگام حضور در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها وجود دارد اما خطرات عدم انجام واکسیناسیون می‌تواند به‌مراتب جدی‌تر و خطرناک‌تر باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود با رعایت تمامی موارد احتیاطی، تحت هر شرایطی واکسیناسیون فرزندانتان را در موعد مقرر انجام دهید. برای انجام بهتر این موضوع و کاهش خطرات احتمالی، با مراکز بهداشتی و درمانی به‌صورت تلفنی مشورت کنید.

برگزاری هفته جهانی ایمن‌سازی برای نخستین بار در جلسه ماه می سال 2012 توسط مجمع جهانی بهداشت تأیید شد. از آن زمان بیش از 180 کشور در سراسر جهان در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که درصدد افزایش آگاهی عمومی نسبت به ایمن‌سازی و اهمیت آن هستند. پیش‌ازاین، فعالیت‌های هفته ایمن‌سازی در تاریخ‌های مختلف در نقاط مختلف جهان به‌صورت غیر منسجم وجود داشت.

اهمیت ایمن‌سازی و واکسیناسیون

ما در حال حاضر در میان یک بیماری همه‌گیر هستیم که همه جهان را تهدید می‌کند. به همین دلیل، متأسفانه میزان تولید و همچنین انجام واکسیناسیون کاهش‌یافته است.

این موضوع می‌تواند باعث بروز مرگ‌هایی شود که به‌راحتی قابل‌پیشگیری هستند. شرایط فعلی شیوع کرونا به‌خوبی نشان‌دهنده این واقعیت است که بیماری‌های جدید می‌توانند در صورت عدم ایمنی بدن نسبت به آن‌ها، به‌سرعت گسترش‌یافته و مرگبار باشند. این مسئله در حالی است که طی سال‌های اخیر شیوع پراکنده بیماری‌های قابل‌پیشگیری از طریق واکسن مانند سرخک، دیفتری و تب زرد در برخی نقاط جهان مشاهده می‌شود که این موضوع به دلیل اهمال والدین در انجام واکسیناسیون فرزندانشان بوده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، بسیاری از والدین طی ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا و ترس از عوارض احتمالی حضور در مراکز درمانی، از انجام واکسیناسیون فرزندانشان در زمان مقرر خودداری کرده و آن را به تأخیر انداخته‌اند. کارشناسان توصیه می‌کنند هر نوع تأخیر در انجام واکسیناسیون باید با نظر پزشک باشد و هیچ تضادی بین مبارزه با کووید 19 و انجام ایمن‌سازی برای سایر بیماری‌ها وجود ندارد.

زمان‌بندی واکسن‌های فرزندتان را نادیده نگیرید

بسیاری از والدین در سراسر جهان به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا واکسیناسیون‌های مهم فرزندانشان را کنار گذاشته‌اند. کارشناسان نگران این مسئله هستند که عوارض این مسئله ممکن است در آینده منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های قابل‌پیشگیری شود. سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می‌گوید که ایمن‌سازی یک اقدام بهداشتی اساسی است که ممکن است تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کووید 19 باشد.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در بیانیه اخیر خود گفتند: اختلال در خدمات ایمن‌سازی، حتی برای دوره‌های کوتاه، منجر به افزایش تعداد افراد مستعد و همچنین بیشتر شدن احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل‌پیشگیری به‌وسیله واکسن، مانند سرخک می‌شود. دلیل اصلی این کاهش میزان انجام واکسیناسیون نیز ترس عمومی از بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا محسوب می‌شود.

خطرات تأخیر در واکسیناسیون

تأخیرهای کوتاه‌مدت در تزریق برخی از واکسن‌ها ممکن است مشکلات چندانی نداشته باشد؛ اما در برخی موارد این تأخیر ممکن است منجر به شیوع بیماری یا حتی همه‌گیری آن شود. بدون انجام واکسیناسیون، بسیاری از کودکان ممکن است عوارض مادام‌العمر بیماری‌ها را تجربه کنند. برای نمونه فلج اطفال در بین واکسن‌هایی قرار دارد که شما نباید آن را به تأخیر بیندازید.

آکادمی بیماری‌های اطفال در ایالات‌متحده آمریکا که این روزها مرکز شیوع کرونا در جهان محسوب می‌شود، در این رابطه اعلام کرد: اگرچه خطر ابتلا به کرونا در هنگام حضور در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها وجود دارد اما خطرات عدم انجام واکسیناسیون می‌تواند به‌مراتب جدی‌تر و خطرناک‌تر باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود با رعایت تمامی موارد احتیاطی، تحت هر شرایطی واکسیناسیون فرزندانتان را در موعد مقرر انجام دهید. برای انجام بهتر این موضوع و کاهش خطرات احتمالی، با مراکز بهداشتی و درمانی به‌صورت تلفنی مشورت کنید.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا