کرونا چشم‌انداز آموزش عالی جهان را تغییر داد

کیو اس ( QS World University Rankings) یا "کواکوارلی سیموندز" ارائه دهنده پیشگام خدمات، تحلیل و بینش به بخش آموزش عالی جهان در ایام شیوع ویروس کرونا پیمایشی را میان دانشجویان بین المللی دانشگاه های دنیا به منظور ارزیابی تاثیر این ویروس بر آموزش عالی جهان انجام داد که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم این مقاله را به زبان فارسی ترجمه کرد و یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد.

کیو اس، وظیفه خود را توانمندسازی افراد پرانگیزه در تمام نقاط جهان برای تحقق ظرفیت های آنها در زمینه کسب موفقیت آموزشی، نقل و انتقال بین المللی و توسعه شغلی می داند.

فهرست رتبه بندی دانشگاه جهانی کیو. اس برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ میلادی تدوین شد و اکنون به محبوب ترین منبع داده های مقایسه ای جهان راجع به عملکرد دانشگاه تبدیل شده است.
داده های پیمایش انحصاری کیو اس نشان می دهد که دانشجویان بین المللی آینده و موسسات آموزش عالی چه واکنشی به این وضعیت اضطراری جهانی دارند.

در بخش هایی از این پیمایش به نظرات دانشگاه ها و دانشجویان بین المللی در شرایط بحران ویروس کرونا اشاره می شود.

در چند ماه گذشته، چشم انداز آموزش عالی جهانی به دلیل گسترش ویروس کرونا دستخوش تغییر شده است.
دانشجویان در تمام بخش های آموزش عالی به علت اعمال محدودیت های سفر و فاصله گذاری اجتماعی، اقدامات ایزوله سازی، بسته شدن پردیس های دانشگاه و مرزها به شدت تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا قرار گرفته اند.
در این پیمایش از دانشجویان پرسیده شد که آیا ویروس کرونا بر برنامه های آنها برای تحصیل در خارج تاثیر گذاشته است که ۴۶ درصد پاسخ مثبت، ۲۵ درصد پاسخ نمی دانم و ۲۹ درصد پاسخ خیر داده بودند.

نظر دانشجویان در مورد آموزش های الکترونیکی

در شرایطی که بحران ویروس کرونا ادامه دارد، ۵۸ درصد دانشجویان دانشگاه های خارجی اعلام کردند که قدری علاقه به تحصیل مدرک آنلاین به دلیل محدودیت های ویروس کرونا دارند و ۴۲ درصد از بی علاقگی خود به تحصیل آنلاین خبر دادند.
همچنین ۵۱ درصد از دانشجویان در این پیمایش اظهار داشتند که انتظار دارند دانشگاه بخش بیشتری از تدریس را به حالت آنلاین منتقل کند.

این پیمایش از دانشجویان خواست تا دلیل تاثیر کرونا بر تحصیل شان در خارج از کشور را مطرح کنند که آنها محدودیت های سفر، بسته شدن دانشگاه ها، لغو پروازها، مشکلات گرفتن مصاحبه های بورسیه، تقاضای ویزا یا آزمون های زبان، لغو یا تعویق امتحان و نگرانی های بهداشتی را مطرح کردند.

چالش دانشگاه ها با بحران کرونا

دانشگاه های بسیاری برای عبور از این بحران و حفظ مداوم ارائه دروس، اطمینان از تعداد جذب دانشجویان قوی و ارائه ارتباط روشن با کارکنان و دانشجویان در تلاش هستند.
دانشگاه ها در این پیمایش چالش هایی را مانند حفظ ایمنی و سلامت دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان کنونی در عین تلاش برای عادی نگه داشتن عملیات جاری و آگاهی نداشتن از اطلاعات درست و نادرست مطرح کرده‌اند

مراکز آموزش عالی در مواجهه با این چالش ها از طیفی از اقدامات برای سازگاری با این شرایط جدید مانند ارائه برخی دروس برنامه ریزی شده به شیوه آنلاین، به تعویق انداختن تاریخ آغاز برخی از دوره های آموزشی تا ترم بعد، تعویق مهلت درخواست پذیرش برای دوره های پذیرش بعدی در دانشگاه، تغییر مهلت قبول درخواست پذیرش برای ترم بعد استفاده کردند.

در بخش دیگری از این پیمایش به درآمد دانشگاه ها در روزهای بحران ویروس کرونا اشاره شده است.
دانشجویان بین المللی هر ساله در بسیاری از دانشگاه ها بیشترین درآمد مورد نیاز دانشگاه را تامین می کنند، اما به دلیل محدودیت های سفر و بسته شدن مرزها با این حقیقت مواجه شده اند که شاید این درآمد در سال تحصیلی آینده میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان این پیمایش عقیده داشتند که ویروس کرونا اثر مخربی بر تعداد درخواست های پذیرش می گذارد، در مقابل ۲۶ درصد تصور می کردند که تعداد درخواست های دانشجویان یکسان باقی می ماند.
در شرایطی که ویروس کرونا دانشجویان و موسسات بیشتری را به ملاقات و ارتباط از طریق ابزارهای دیجیتال مجبور می کند، روش های دیجیتال و آنلاین اهمیت بیشتری پیدا می کنند. در جریان بحث درباره الزامات زبانی برای دانشجویان بین المللی، ۳۹ درصد از موسسات گفتند دانشجویانی را که به دلیل محدودیت های ویروس کرونا در امتحانات ضروری زبان قبول نشده اند، پذیرش نمی کنند.

ارتباط مجازی دانشجویان با دانشگاه ها

با توجه به ابهامی که بسیاری از دانشجویان بین المللی با آن مواجه هستند، کیو اس از موسسات آموزش عالی پرسید که تا چه حد با دانشجویان بین المللی کنونی آنها درباره اخبار و به روز رسانی مرتبط با ویروس کرونا تماس برقرار می کنند.
در این پیمایش اعلام شد که ۸۷ درصد موسسات آموزش عالی از ایمیل برای اعلام به روز رسانی های ویروس کرونا استفاده می کنند؛ در حالی که تقریباً ۴۴ درصد آنها از رسانه های اجتماعی و ۲۴ درصد از تلفن استفاده می کنند.
در حالی که در دوران ابهام آمیزی به سر می بریم، دانشگاه ها می توانند پیوسته در تلاش برای ارائه آموزش با کیفیت بالا و ارتباط استوار با دانشجویان باشند. برای انجام این کار لازم است موسسات آموزش عالی به نیازها و نگرانی های دانشجویان گوش دهند و خود را با به روزترین ابزارهای فناورانه ارتقاء دهند.
پیمایش ها و پژوهش های مداوم با هدف پشتیبانی از موسسات آموزش عالی در اجرای این اقدامات و ارائه به‌روزترین بینش ها درباره این انجام می شوند که موسسات آموزش عالی همتای آنها چه اقداماتی را انجام داده اند و دانشجویان چه واکنشی به این اقدامات دارند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا