روز جهانی كتاب و حق نشر

  • روز جهانی كتاب و حق نشر

یونسكو طی مصوبه خود در سال 1991، روز 23 آوریل برابر با 4 اردیبهشت هر سال را به عنوان روز جهانی كتاب و حق تألیف (کپی رایت) نامگذاری كرد. روز جهانی كتاب را نخست، اتحادیه بین‏ المللی ناشران و دولت اسپانیا به بیست و هشتمین اجلاس كنفرانس عمومی یونسكو پیشنهاد كرد.

سپس به پیشنهاد فدراسیون روسیه، عنوان حق مؤلف نیز به آن افزوده شد و توسط اعضا به تصویب رسید. دلیل انتخاب بیست و سوم آوریل، ریشه در مراسمی در ناحیه كاتالونیای اسپانیا دارد كه در این روز، فروشندگان كتاب با هر كتابی كه می ‏فروختند، گل سرخی هدیه می‏ كردند. دلیل دیگر، تقارن این روز با تولد یا مرگ برخی از نویسندگان معروف و شخصیت‏ های ادبی جهان مانند ویلیام شكسپیر، ادیب شهیر انگلیسی و میشل سروانتس، نویسنده معروف اسپانیایی بود.

هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت كتاب و حق مؤلف، جلب توجه سازمان‏ ها و انجمن‏ های دولتی و خصوصی به آسان‏ترین و ارزان‏ترین روش كسب دانش، بیان احساس اندیشه و كهن ‏ترین وسیله ارتباطی معنوی بشر است كه به رغم ظهور و گسترش رسانه‏ های پیشرفته و مدرن، هنوز هم وسیله‏ ای مؤثر، جذاب، قابل دسترسی و جایگزین‏ ناپذیر است و می ‏تواند بزرگ‏ترین عامل پیشرفت، گسترش دانش و فرهنگ و ایجاد دوستی و تفاهم بین ملت‏ های جهان باشد.

  • روز جهانی زبان انگلیسی

روز جهانی زبان انگلیسی به منظور آگاهی دادن و آشنایی با فرهنگ و تاریخ این زبان در ۲۳ آوریل که سالروز مرگ شاعر مشهور انگلیسی، ویلیام شکسپیر است، به این منظور انتخاب و نام‌گذاری شده است.

  • پرتاب فضاپیمای سایوز 1

در قالب برنامه فضایی شوروی، فضاپیمای سایوز 1 (Soyuz 1) به فرماندهی ولادیمیر میخائیلوویچ کاماروف در 23 آوریل 1967 به مدار زمین پرتاب شد.اما کاماروف در زمان بازگشت، به دلیل سقوط سایوز کشته شد و نام او به عنوان نخستین کسی که در سفرهای فضایی جان خود را از دست داد، ثبت شد.

  •  تولد ماکس کارل پلانک

مارکس کارل ارنست لودویگ پلانک  23 آوریل 1858 در شهر کیل (آلمان) به دنیا آمد. این فیزیکدان آلمانی برای کشف نظریه کوانتوم، جایزه نوبل فیزیک 1918 را دریافت کرد. وی در 4 اکتبر 1947 درگذشت.

  •  تولد یوهانس فیبیگر

یوهانس آندره آس گریب فیبیگر 23 آوریل 1867 در شهر سیلکبورگ (دانمارک) به دنیا آمد. این پاتولوژیست و زیست شناس دانمارکی برای کشف Spiroptera carcinoma جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1926 را دریافت کرد. وی در 30 ژانویه 1928 درگذشت.

  • درگذشت ویلیام شکسپیر

 ویلیام شکسپیر‏ 26 آوریل 1564در شهر استراتفورد (انگلیس) به دنیا آمد. این شاعر و نمایشنامه‌نویس انگلیسی به عنوان  بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی شناخته می شود. اتللو، مکبث، تاجر ونیزی، رام کردن زن سرکش، از جمله مشهورترین نمایشه نامه های وی محسوب می شوند. شکسپیر 23 آوریل 1616 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا