رابطه مصرف الکل در دوره بارداری و فرزندان افسرده

یک مطالعه جدید نشان داده است مادرانی که در طول بارداری مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، فرزندان خود را در معرض خطر ابتلا به افسردگی در نوجوانی قرار می‌دهند.

محققان دانشگاه بریستول طی این مطالعه داده‌های مربوط به ۱۴ هزار و ۵۴۱ زن باردار در دهه ۱۹۹۰ را مورد بررسی قرار دادند و بررسی کردند که آیا فرزندانشان در ۱۸ سالگی دچار افسردگی شده‌اند یا خیر. آنها متوجه شدند که ۴ هزار و ۱۹۱ نفر از مادرانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند بین هفته ۱۸ تا ۳۲ بارداری الکل مصرف کرده بودند. آنها دریافتند نوجوانان ۱۸ ساله‌ای که مادرانشان در هفته ۱۸ بارداری مشروبات الکلی مصرف کرده بودند، در مقایسه با نوجوانانی که مادرانشان در طول بارداری هیچ گونه مشروبات الکلی مصرف نکرده بودند، ۱۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

مصرف الکل در دوران بارداری رایج است به طوریکه ۴۰تا ۸۰ درصد از مادران باردار در استرالیا ، نیوزیلند و انگلیس ، و ۱۰ تا ۱۵ درصد مادران باردار در کانادا و ایالات متحده در هنگام بارداری الکل مصرف می‌کنند.

محققان این مطالعه اظهار کردند که مصرف الکل در دوران بارداری می تواند باعث ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل شود و در نتیجه اختلالات جسمی و شناختی نیز برای جنین به همراه دارد.

ناهنجاری‌های جنینی ناشی از الکل یا آثار جنینی الکل (FASD) به نارسایی‌هایی گفته می‌شود که در فردی که مادرش در دوران بارداری، الکل مصرف کرده‌است، دیده می‌شود.برخی از این نارسایی‌ها عبارتند از: ظاهر غیرطبیعی فرد، کوتاهی قد، وزن کم، سر کوچک، ناموزونی و ناهماهنگی اعضای بدن، کم هوشی، مشکلات رفتاری، و نارسایی‌های شنوایی و بینایی.

آنها همچنین دریافتند که پیامدهای رفتاری مانند افزایش خطر ابتلا به اختلالات رفتاری مانند اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و اختلالات درونی مانند افسردگی ، اضطراب و تنهایی در این کودکان زیاد است.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Alcoholism: Clinical and Experimental "Research منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا