احتمال ابتلا بیماران کرونایی به سندروم گیلن باره

سندروم گیلن باره عارضه‌ای است که در آن، سیستم ایمنی فرد اعصاب پیرامونی را به عنوان یک خارجی هدف قرار داده و به آن حمله می‌کند که منجر به بروز مشخصات قلبی بیماری می‌شود. علائم این بیماری، شامل ضعف، عدم واکنش، سوزن سوزن شدن اندام، و در برخی موارد ضعف صورت و تعادل ضعیف است.

تیمی از محققان ایتالیایی بین ۲۸ فوریه و ۲۱ مارس، حدود ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که تحت درمان در بیمارستان‌های شمال ایتالیا بودند را مورد بررسی قرار دادند. در پنج تن از این بیماران علائم بسیار شبیه به گیلن باره مشاهده شد.

به گفته محققان، علائم گیلن باره در مدت ۵ تا ۱۰ روز از بروز اولین علائم شایع کووید ۱۹ مشاهده شد. علائم اولیه گیلن باره شامل ضعف در پاها، سوزن سوزن شدن و ضعف صورت بود. در طول مدت ۲ روز بعد، علائم نورولوژیکی تشدید شده و دست‌ها و پاها فلج شدند.

هر پنج بیمار تحت درمان با گلوبولین قرار گرفتند تا واکنش ایمنی شأن به کرونا ویروس تقویت شود. یکی از بیماران با پلاسما خونی فرد بهبودیافته از کووید ۱۹ که مملو از آنتی بادی بود، تحت درمان قرار گرفت.

به گفته محققان، بسیاری از بیماری‌های عفونی می‌توانند موجب بروز گیلن باره شوند از این‌رو مشاهده اینگونه موارد در مورد کرونا ویروس جدید غیرعادی نیست.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا