زمان قطعی پایان اپیدمی کرونا معلوم نیست

دکتر رضا ملک زاده در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «بیش از یکصد روز از اعلام رسمی شیوع کرونا در چین با همه تاثیرات بسیار غافلگیر کننده آن برای جهان می گذرد. در کنار تمام گام های  برداشته شده برای ساخت دارو و و اکسن مورد نیاز برای درمان بیماری کووید ۱۹، تست های تشخیص بیماران مبتلا و آنتی بادی نیز با استفاده از کیت های جدید در حال انجام است.

«اما این روزها هنوز چند پرسش  بسیار جدی برای مطالعات مطرح است: آیا همه بهبودیافتگان کرونا قادر به تولید سطحی از آنتی بادی هستند که موجب عدم ابتلای مجدد آنها شود؟ حتی در این صورت، مصونیت فرد بهبود یافته چه قدر دوام می آورد؟ با وجود ویژگی خاص ویروس کرونا که سرعت بسیار بالای انتقال (۱۰ برابر آنفلوآنزا) و احتمال ابتلای سریع افراد آلوده نشده است، آیا وسعت بخشی به انجام تستهای تشخیص و آنتی بادی، حلقه اصلی قطع زنجیره اپیدمی تا زمان تولید واکسن است؟ کرونا کی پایان می یابد؟»

ملک زاده در پاسخ به تاثیر آنتی بادی یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که «مطمئن نیست آنتی بادی بدن بهبودیافتگان از کرونا باعث مصونیت کامل آنها در برابر این ویروس شود؛ پیش بینی می شود که درصدی از جمعیت جهان، قادر به تولید آنتی بادی لازم برای جلوگیری از ابتلای مجدد نباشند؛ همچنین مشخص نیست این مصونیت در صورت کامل بودن میزان آنتی بادی، چند سال دوام خواهد آورد». بنابراین نمی توان با اطمینان از «مصونیت همگانی» و «مصونیت همیشگی» در برابر این ویروس سخن گفت و باید تا پایان مطالعات صبر کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به ویژگی خاص ویروس در سرعت بالای انتقال خاطرنشان کرد: تجربه اپیدمی های گذشته نشان می دهد اصلی ترین راهکار تا ساخت واکسن، حتی با انجام وسیع تست های تشخیص و آنتی بادی، حفظ «فاصله اجتماعی» (فاصله ۱.۵ تا دو متری افراد از یکدیگر و خودداری از شرکت در اجتماعات) است؛ به ویژه آنکه برخی مبتلایان، هیچ علامتی ندارند و از ابتلای خود هم بی خبرند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ فاصله اجتماعی گفت: اهمیت حفظ فاصله اجتماعی وقتی پررنگ تر می شود که این پرسش جدی هم مطرح است؛ حتی با تولید واکسن انسانی کرونا، چه تعداد از افراد در سراسر جهان متاثر از شرایط اقتصادی تولید داروها، «به سرعت» تحت پوشش «برنامه جهانی ایمن سازی همگانی» مصون خواهند شد؟ آن هم در شرایطی که اپیدمی کرونا تا رسیدن از شرایط پاندمیک (اپیدمی جهانی) به اندمیک (اپیدمی منطقه ای)، هنوز فاصله دارد.

ملک زاده تاکید کرد: زمان قطعی پایان اپیدمی کرونا را نمی توان تعیین کرد و ما به احتمال قوی با این ویروس در «قله های فصلی» زندگی خواهیم کرد. پس حفظ « فاصله اجتماعی»، شستن مرتب دستها و استفاده از ماسک، به عنوان حلقه اصلی به تاخیر انداختن اوج گیری احتمالی مجدد اپیدمی کرونا و خلاصی کادر درمانی از فرسایندگی موجود، یک وظیفه همگانی است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا