درمان کرونا با فاویپیراویر به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

سعید بلالایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از اسفند ماه که پزشکان و محققان سراسر دنیا به دنبال درمان بیماری کرونا بودند، ماده موثره دارویی «فاویپیراویر» به عنوان یکی از کاندیداهای درمان کرونا مطرح بود که تهیه و تجزیه کامل آن با همکاری دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی و شهید بهشتی صورت گرفت.

برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی افزود: ماده دارویی فاویپیراویر با نام تجاری آویگان حدود ۵ سال پیش توسط یک شرکت ژاپنی برای درمان بیماری آنفلوآنزا ارائه شد اما از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، عملا تعداد زیادی از داروهای ضدویروس شناخته شده برای درمان آن مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: در کشورهای چین و ژاپن به این نتیجه رسیدند که این ماده موثره و ترکیب این دارو روی ویروس کرونا نیز عملکرد مثبتی از خود نشان می دهد به همین خاطر به عنوان یکی از مولکول هایی که می تواند برای درمان روی آن برنامه ریزی کنند، هدف گذاری شد.

رییس پژوهشکده شیمی پیتید تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات بالینی در کشور ما درباره این ماده موثره دارویی در حال انجام است. ماه موثره این دارو به واسطه یک همکاری مشترک و موثر بین دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تولید شده است.

بلالایی عنوان کرد: طی این همکاری گروه های تحقیقاتی از دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با همکاری پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی به صورت مشترک این کار را به سرانجام رساندند. به صورتی که کار سنتز را دانشگاه خواجه نصیر و هدایت و راهنمایی در راستای آنالیز نمونه های دارویی سنتزشده توسط دکتر علیرضا قاسم پور رییس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی انجام شد.

داروی آویگان پتانسیل صادرات را دارد

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره عملکرد این دارو روی ویروس، عنوان کرد: این دارو در حال حاضر به عنوان داروی ضدویروس آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ضد ویروس است و به صورت مستقیم روی خود ویروس تاثیر می گذارد و آن را از بین می برد.

وی با بیان اینکه مکانیزم عمل این دارو موضوع تخصصی شیمی دارویی است، افزود: به همین دلیل طی سه هفته گذشته مطالعات بالینی روی بیماران مختلف در حال انجام است و در این خصوص اساتید پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا باید میزان تاثیر این دارو را مشخص کنند.

بلالایی تصریح کرد: ما به عنوان محققان دانشگاهی کار تولید را انجام نمی دهیم بلکه دانش فنی، تهیه، آنالیز و جزییات مربوطه را در اختیار شرکت تولید کننده ماده اولیه دارویی قرار می دهیم که این کار انجام و مجوزهای لازم اخذ شده و در انتظار تولید در مقیاس مورد نیاز کشور است.

رییس پژوهشکده شیمی پیتید با بیان اینکه دارو آویگان یقینا پتانسیل صادرات را دارد، اظهار داشت: این دارو اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی تولید شد و یک شرکت چینی تحت لیسانس شرکت ژاپنی این دارو را تولید کرد. اما در کشور ما با توجه به نیازی که وجود دارد با استفاده از مواد اولیه ساده و قابل دسترس طی واکنش ۱۰ مرحله ای ماده موثره آن تولید شد.

اهمیت همکاری بین دانشگاهی در شرایط بحران

وی در ادامه گفت: همکاری مشترک بین دانشگاهی بسیار مهم است زیرا ما می توانیم در قالب یک همکاری هدفمند نتایج درخشان تری را به دست بیاوریم.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی تصریح کرد: همکاری تیمی، هدفمند در راستای پژوهش کاربردی مورد نیاز کشور نیاز جامعه را رفع می کند.

تاثیر تحریم‌ها بر روند کارهای پژوهشی 

بلالایی همچنین در خصوص تهیه مواد اولیه عنوان کرد: در کشور ما تمامی مواد شیمیایی مورد نیاز تولید نمی شود؛ بنابراین برخی مواد شیمیایی است که می توانیم از منابع مختلف آنها را تامین کنیم؛ قطعا تحریم ها روی این موضوعات تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: ساده ترین مواد شیمیایی مورد نیاز خود را در داخل تهیه می کنیم اما کشور ما تمامی مواد را ندارد؛ بنابراین برخی از این مواد از شرکت های شیمیایی مختلف از کشورهایی مثل هند و چین تامین می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا