رتبه نخست پارک علم فناوری قزوین در تولید محلول‌های ضدعفونی‌

مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای تکلیف وزارت علوم و علاوه بر آن تکلیف شرعی، قانونی و اخلاقی خود برای مقابله با کرونا در فاز نخست واحدهای فناور به‌دلیل چابک بودن نسبت به تولید اقلام بهداشتی اقدام کردند.

وی ادامه داد: ۱۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان قزوین در حوزه سلامت و درمان فعالیت دارند که قبل از شیوع کرونا پایه‌های دارویی با ویژگی‌های خاص به بازار عرضه می‌کردند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین تصریح کرد: شیوع کرونا فرصتی بود که این شرکت‌ها در کمترین زمان ممکن تغییراتی در خط تولید خود اعمال کرده و به سمت تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده حرکت کنند؛ اوایل اسفندماه به شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شد تا برای تولید گام بردارند و در هفتم اسفند ماه اولین محلول ضدعفونی‌کننده تولید شده توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان به نام «لوران» به بازار عرضه شد.

وی تشریح کرد: پس از آن شرکت‌های دیگر نیز پا به عرصه تولید گذاشتند و نهادهای مربوطه اعم از سازمان صمت و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین صدور مجوز را تسهیل کردند. بر این اساس پنج شرکت در حوزه تولید محلول وارد میدان شدند و با توجه به کمبود الکل پیش‌بینی می‌کردند که امکان تولید محلول ضدعفونی‌کننده با پایه الکل وجود نداشته باشند بر همین اساس تولید محلول ضدعفونی‌کننده بر پایه آب را در اولویت خود قرار دادند؛ تا پایان اسفندماه پنج برند لوران، دکودرم، رُزانا، ستول و حامی دنت کلین موفق شدند روزانه ۱۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده وارد بازار کنند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین اعلام کرد: بر اساس آمارهای ملی، در بین پارک‌های علم و فناوری کشور، پارک علم و فناوری قزوین در تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده رتبه نخست و در تولید ماسک رتبه هفتم کشور را از آن خود کرد.

مافی افزود: به دلیل اشباع بازار ۲ شرکت تولیدکننده اقدام به تولید ماسک کردند و علاوه بر آن یک شرکت پیشتیبان نیز برای راه‌اندازی خطوط تولید دیگر شرکت‌ها را یاری می‌دهد.

امکان راه‌اندازی تونل ضدعفونی برای ادارات استان قزوین

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد ادارات و دستگاه‌های اجرایی بازگشایی شوند، شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به طراحی و ساخت تونل ضدعفونی‌کننده کردند که این تونل در ورودی ادارات نصب شده و مراجعه‌کنندگان ضمن ورود به اداره وارد این تونل شده و توسط مه‌ایجاد شده در تونل، لباس‌ها و تمام وسایل همراه آنان ضدعفونی می‌شود. در حال حاضر این امکان وجود دارد که تونل برای تمامی ادارات استان راه‌اندازی شود.

اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در شرایط کرونایی

رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: در ادارت و دستگاه‌های اجرایی پس از اتمام زمان فعالیت ممکن است محیط به ویروس کرونا آلوده شده باشد و تا روز آینده نیز در محل باقی بماند به همین جهت یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری قزوین اقدام به ساخت دستگاه ازون کرده است که این دستگاه پس از تعطیلی اداره در فضا قرار داده می‌شود و در مدت معینی فضا را ضدعفونی می‌کند و ادارات برای روز آینده عاری از ویروس خواهند بود. این آمادگی وجود دارد تا این تجهیزات را در خطوط اتوبوسرانی و ادارات استان نصب و راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به امکان انتقال ویروس از طریق پول بانک‌ها از جمع‌آوری و پذیرش وجه نقد خودداری می‌کنند و در این مدت سلامت بسیاری از کارکنان بانک‌ها به خطر افتاده برای همین منظور یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان یک گام به جلو برداشته و با ساخت سامانه ضدعفونی‌کننده در ابعاد ۳۰*۲۰ پول، چک و موبایل مراجعه‌کنندگان به بانک را توسط امواج الکترومغناطیس ضدعفونی می‌کند.

مافی اعلام کرد: سامانه ضدعفونی‌کننده مجهز به چشم الکترونیک است و با نزدیک شدن افراد محفظه مورد نظر باز شده و اشیا مورد نظر از قبیل موبایل درون محفظه قرار گرفته و طی ۲ دقیقه امواج به آن تابیده و پس از ضدعفونی در اختیار فرد قرار می‌گیرد؛ این سامانه مناسب بانک‌هاست چراکه از مشتریان چک و اوراق دریافت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند آن‌ها را ضدعفونی کنند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به ساخت دستگاهی برای ضدعفونی کردن درون خودرو کرده است؛ ایده‌های مختلف توسط افراد فناور ارائه می‌شود و در این برهه زمانی در حال حرکت به سمت سامانه‌های نوین و نیازهای جامعه هستند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین خبر داد: امروز پس از دو ماه تولید، بازار از محلول ضدعفونی‌کننده اشباع شده است و شرکت‌ها در دوران کرونا باید به فکر نیازمندی‌های عادی جامعه باشند، در حال حاضر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی نشده‌اند و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پرورش ایده‌های خود برای حل این مشکلات هستند.

مافی با بیان اینکه در حاضر بازار استان اشباع شده و به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود، گفت: باب مذاکره برای صادرات در پارک علم و فناوری استان قزوین گشوده شده اما مجوز صادرات اعطا نشده است و ما نیز پای‌بند مقررات کشورمان هستیم. در حال حاضر از افغانستان و ترکیه تقاضا برای خرید محلول ضدعفونی‌کننده وجود دارد و در صورت مجوز مسئولان آماده صادرات هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا