موج دوم کرونا ویروس بدتر از موج اول است

محققان معتقدند موج دوم شیوع بیماری "کووید-۱۹" می‌تواند بدتر از موج اول آن باشد و جان هزاران نفر از مردم جهان را بگیرد. از طرف دیگر این موج می‌تواند به آرامی پیش برود و بسیاری از مردم بدون داشتن علائم بیماری آلوده شوند.

هیچ فرضیه دقیقی برای درک این موضوع وجود ندارد. چراکه بسیاری از اطلاعات حیاتی مرتبط با این بیماری هنوز نامشخص باقی مانده‌ است.

سئوالاتی که در این‌باره مطرح می‌شوند  مبنی بر این که آیا کسانی که به کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند از ابتلای مجدد مصون خواهند بود؟ ایمنی بدن چه مدت باقی می‌ماند؟ آیا کرونا ویروس مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌های معمولی در ماه‌های سرد سال به اوج خود می‌رسد؟

"پیتر مارکز"( Peter Marks) مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک سازمان غذا و دارو آمریکا اظهار کرد: تا زمانی‌که واکسن کرونا ویروس ساخته نشود، متاسفانه بعید نیست که شاهد موج دوم و حتی سوم شیوع این ویروس باشیم.

مصونیت ایمنی؛ آیا بیش از یک بار به "کروناویروس" مبتلا می‌شویم؟

به عنوان مثال افرادی که در زندگی خود یک بار مبتلا به "اُورِیُون" می‌شوند، از ابتلای مجدد آن در امان هستند. سرماخوردگی‌های معمولی که به سبب کروناویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند، ایمنی بدن را تا یک سال کاهش می‌دهند.

"کووید-۱۹" هم از جمله بیماری‌های جدیدی است که هیچ‌گونه اطلاعات کاملی از ایمنی بدن بازماندگان این بیماری در دست نیست.

ولی با توجه به شباهت‌های آن با ویروس‌های سارس و مرس، انتظار می‌رود که بدن را تا حدی ایمن سازد. چراکه برخی از مردم بدون داشتن علائم ابتلا، کووید-۱۹ گرفته‌اند. پس این امر نشان از داشتن از وجود ایمنی نسبی در برابر این بیماری دارد.

محققان می‌گویند دانستن این موضوع که چند درصد از جمعیت از ابتلا مصون هستند، غیرممکن است.

"مارک لیپستیچ"(Marc Lipsitch) استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد اظهار کرد:به مرور زمان بدن ما به طور طبیعی نسبت به کروناویروس جدید ایمنی پیدا می‌کند. حتی شایدقبل از توسعه واکسن قطعی برای این بیماری.

آیا کروناویروس در تابستان از بین می‌رود؟

این ویروس در هوای سرد و خشک بیشتر دوام می‌آورد. به همین دلیل شیوع آن در فصل زمستان بیشتر است.

"مایکل مینا"(Michael Mina) استاد اپیدمیلوژی مرکز بیماری‌های واگیردار گفت: هنوز ما دقیق نمی‌دانیم که مردم چه زمانی می‌توانند دوباره به انجام فعالیت‌های روزمره خود در خارج از منزل بازگردند و آیا هوای گرم دقیقا به شیوع کمتر این بیماری کمک خواهد کرد یا خیر؟

ارزیابی مدل‌ها نشان می‌دهد اوج شیوع کروناویروس جدید بین ماه‌های اکتبر و نوامبر است. اگر این ویروس مانند آنفلوآنزا رفتار کند، برای زمستان به نیمکره جنوبی می رود و پس از آن به نیمکره شمالی بازمی‌گردد.

محققان آمریکایی گفته‌اند موج اول این ویروس که هم‌اکنون دنیا آن را تجربه می‌کند، به این دلیل بسیار سخت بود که هیچ‌کس ایمنی لازم برای مواجهه با این بیماری را نداشت. ولی سرانجام می‌تواند مانند آنفلوآنزا در یک الگوی سالیانه تکراری قرار بگیرد.

ولی اگر موج بعدی آن شیوع پیدا کند، بیمارستان‌ها باید برای این فصل مجهز شوند.

نحوره رفتارهای ما با این بیماری بسیار مهم است

محققان توصیه کرده‌اند که ما باید نحوه رفتار درست با این بیماری را بدانیم. چرا که رفتار ما نقشی مهم در شیوع کروناویروس ایفا می‌کند.

مردم باید همچنان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.دست‌های خود را مرتب بشویند و در اجتماع همواره ماسک بزنند.

علاوه بر آن، با نظارت‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های گسترده‌تر، شانس بهبود وضعیت در موج دوم افزایش خواهد یافت و به این ترتیب موج دوم کوچک‌تر از موج اول خواهد بود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا