افزایش عمر یک ماهواره تا ۵ سال آینده

شرکت «نورثروپ گرومن» در جدیدترین ماموریت خود از دستگاهی با نام MEV-1 استفاده کرده که فضاپیما با قابلیت تعمیر محسوب می‌شود. برای اولین بار شاهد اتصال تجهیزات تجاری در مدار زمینی و ماهواره اینتل‌ست ۹۰۱ هستیم و همچنین برای اولین بار عمر این ماهواره به صورت مکانیکی افزایش یافته. هدف از این ماموریت، افزایش طول و همچنین کاهش مشکلات مداری بوده است.

مهر سال گذشته MEV-1 توسط راکت پروتون به فضا پرتاب و اسفند ماه به این ماهواره متصل شد. این فضاپیما انحراف ماهواره را ۱.۶ درجه کاهش داد و آن را به شکاف مداری ۳۳۲.۵ درجه شرقی منتقل کرد. اوایل فرودین این ماهواره آماده استفاده شد و اخیرا ۳۰ مشتری از آن سرویس می‌گیرند. تا به امروز این ماهواره عملکرد مناسبی از خود نشان داده است.

MEV-1 به مدت پنج سال به ماهواره IS-901 متصل می‌ماند و در این مدت، مشکلات مداری ایجاد شده برای آن را برطرف می‌کند. پس از این مدت ماموریت‌های مشابه برای افزایش مدت زمان فعالیت ماهواره‌هایی که در مدارهای کناری حضور دارند، شروع خواهد شد. نورثروپ گرومن در آینده فضاپیمای MEV دیگری را به فضا پرتاب می‌کند و در ماه‌های آینده شاهد پرتاب MEV-2 برای تعمیر ماهواره IS-002 خواهیم بود.

صنعت خدمات ماهواره‌ای بسیار کوچک و تنها در برخی موارد مانند ماهواره‌های اینتل‌ست توجیه اقتصادی دارد. صنعت فضایی با چنین موضوعی در آینده باید دست و پنجه نرم کند و در رابطه با آن تصمیم بگیرد، چرا که عمر بسیاری از ماهواره‌ها رو به پایان است یا با توجه به فناوری‌های روز، قدیمی محسوب می‌شوند. باید شرکت‌ها به دنبال جایگزینی برای این ماهواره‌ها باشند، اما فضای محدودی برای آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود به فکر تعمیر ماهواره‌های موجود باشیم یا آن‌ها را نابود کنیم تا ماهواره‌های دیگر بتوانند جایگزین آن‌ها شوند. با توجه به این موارد، MEV-1 آینده شلوغی در پیش دارد.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا