کووید-۱۹ در هنگام دویدن تا چه فاصله‌ای پخش می‌شود؟

 با این وجود یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده، امکان ابتلا به کووید-۱۹ در زمان دویدن در فضاهای عمومی و همچنین فاصله اجتماعی مناسب است.

بسیاری به این موضوع اشاره می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹، حداقل ۱.۵ متر با افراد دیگر فاصله بگیرید تا این ویروس نتواند به شما برسد. با این وجود هفته پیش مقاله‌ای منتشر شد که به پخش این ویروس در فاصله بیش از ۱.۵ متر در زمان راه رفتن، دویدن یا دوچرخه سواری اشاره داشت و باعث نگرانی بسیاری از مردم و کارشناسان شد. باید بدانید که این تحقیق بدون بررسی علمی از سوی کارشناسان منتشر شده، بنابراین نمی‌توان چندان به یافته‌های آن اعتماد کرد.

در مقاله به این موضوع اشاره شده که قانون فاصله‌گذاری اجتماعی ۱.۵ متر مربوط به افراد ایستاده می‌شود و اگر فردی در حال حرکت باشد، این ویروس را تا فاصله دورتری پخش می‌کند و اگر شخصی پست سر او باشد، به کرونا مبتلا می‌شود. مدلسازی کامپیوتری نشان می‌دهد که قطرات آزاد شده از تنفس یا عطسه می‌تواند با توجه به سرعت، مسافتی بیشتر از ۱.۵ متر را طی کند. اگر سرعت بیمار ۴ کیلومتر بر ساعت باشد، این قطرات تا فاصله ۵ متری پشت سرش پرتاب می‌شوند، اما در صورتی که سرعت به ۱۴.۴ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کند، این فاصله به ۱۰ متر می‌رسد.

نویسندگان در این مقاله مردم را به دویدن یا پیاده‌روی در کنار یکدیگر دعوت کرده‌‌اند، البته در این وضعیت نیز باید فاصله ۱.۵ متری حفظ شود. اگر با سرعت بالایی در حال دویدن هستید، فاصله شما تا فرد جلویی باید ۵ تا ۱۰ متر باشد و برای دوچرخه‌سواری آرام و سریع این فاصله باید حداقل به ترتیب به ۱۰ متر و ۲۰ متر برسد. این تحقیق نگرانی ورزشکاران زیادی را در پی داشت.

اول از همه باید گفت این مقاله که توسط تیمی از مهندسان اروپایی نوشته شده، هنوز توسط دانشمندان مورد بررسی قرار نگرفته و تایید نشده. بدون بررسی علمی نمی‌توان دقت مدلسازی آن‌ها را مشخص کرد و همچنین این مدلسازی کامپیوتری بوده و انسان در آن مشارکتی نداشته. در مدلسازی چندین فرضیه مطرح می‌شود که برای مثال می‌توان به شرایط محیطی و آب و هوایی اشاره کرد، البته برخی از ویژگی‌های طبیعی مانند باد در آن درنظر گرفته نشده است.

با توجه به موارد بالا، نمی‌توان به یافته‌های چنین مقاله‌ای چندان مطمئن بود و اگر بر اساس مدلسازی کامیپوتری به افراد توصیه اجتماعی شود، غیرمسئولانه است. حفظ فاصله ۵ تا ۲۰ متری در زمان پیاده‌وری، دویدن و دوچرخه‌سواری در برخی شهرها تقریبا غیرممکن است و این موضوع می‌تواند مانع از خروج مردم از خانه شود.

برای تصمیم‌گیری در رابطه با سبک زندگی خود به توصیه‌های رسمی توجه کنید. دولت‌ها و آژانس‌های سلامتی معمولا در طی زمان توصیه‌های خود درباره کووید-۱۹ را بروز می‌کنند و البته فاصله‌گذاری اجتماعی تقریبا در هر کشوری متفاوت است. برای مثال در استرالیا دولت به فاصله ۱.۵ متری اشاره کرده اما در بسیاری از کشورها شاهد فاصله‌گذاری ۱.۸ تا ۲ متری هستیم. زمانی که در حال پیاده‌روی یا دویدن پشت سر فرد دیگری هستید، حداقل ۱.۵ متر از او فاصله بگیرید تا ریسک ابتلا به کووید-۱۹ را به حداقل برسانید.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا