هفته سلامت

  • هفته سلامت

یکم تا هفتم اردیبهشت به نام هفته سلامت نامگذاری شده است. هفته سلامت سال ۹۹  امسال با شعار محوری حمایت همگانی از مدافعان سلامت برگزار می شود. عناوین روز شمار ایام هفته سلامت سال ۹۹ به شرح زیر است:

  • دوشنبه ۱۳۹۹/۲/۱ بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا
  • سه شنبه ۱۳۹۹/۲/۲ پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرون
  • چهارشنبه ۱۳۹۹/۲/۳ آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا
  • پنج شنبه ۱۳۹۹/۲/۴ هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا
  • جمعه ۱۳۹۹/۲/۵ روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا
  • شنبه ۱۳۹۹/۲/۶ مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا
  • یکشنبه ۱۳۹۹/۲/۷ هر "رسانه" یک "پایگاه سلامت" در مقابله با کرونا
  • روز سعدی

اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی، همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی، به نام روز سعدی نامگذاری شده است.شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی حدود سال 606 قمری در میان خاندانی از عالمان دین در شیراز ولادت یافت. وی در اوان جوانی برای تحصیل علوم ادبی و دینی راهی نظامیه بغداد شد و سپس به عراق و شام و حجاز سفر كرد. سعدی در اواسط قرن هفتم به شیراز بازگشت و منظومه حكمی بوستان را در سال 655 قمری و گلستان را به نثر مسجّع و آمیخته با قطعات اشعار دل‏‌انگیز در سال 656 قمری نگاشت.

سعدی در حكمت و موعظه و ایراد حِكم و امثال از هر شاعر پارسی‌گوی موفق‏‌تر است و نثر مزین، شیرین و جذاب او در گلستان، بهترین نمونه نثرهای فارسی است.

  • درگذشت ملك ‏‌الشعراء بهار

محمدتقی بهار پسر ملك الشعرا محمد كاظم صبوری در سال 1266 شمسی در مشهد به دنیا آمد. از هفت سالگی به سرودن شعر روی آورد و از مظفرالدین شاه در 18 سالگی لقب ملك الشعرایی گرفت. وی از محضر ادیب نیشابوری استفاده برد و علی‏‌رغم منع پدر از سرودن شعر، به دلیل علاقه و استعداد ذاتی، به این هنر گرایید.

محمدتقی بهار، فعالیت‏‌های سیاسی خود را از آغاز نهضت مشروطه آغاز كرد و در این راه متحمل رنج زندان و تبعید و آوارگی گردید.از لحاظ ادبی، اهمیت شعر بهار بیشتر از آن جهت است كه او زبان فصیح پیشینیان را به بهترین و دل انگیزترین صورت در سخن خود به كار برده است. وی با اطلاع وافری كه از زبان فارسی و ادبیات قبل از اسلام داشت، به خلق تركیبات جدید و وارد كردن بسیاری از لغات متروك لهجه‏‌های كهن در آثار خود توفیق یافت. تصحیح و حاشیه تاریخ سیستان و مجملُ‏‌التواریخ و تألیف سبك‏ شناسی نثر فارسی و دیوان اشعار و چند نوشتار سیاسی از جمله آثار اوست. استاد محمدتقی بهار در اول اردیبهشت 1330 شمسی در 64 سالگی در اثر بیماری سل درگذشت.

  • درگذشت سهراب سپهری

سهراب سپهری، شاعر و نقاش ایرانی در ۱۵ مهرماه ۱۳۰۷ در کاشان به دنیا آمد. او از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران است و شعرهای او به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است.مرگ رنگ، زندگی خواب ها، آوار آفتاب، صدای پای آب، از جمله مهمترین آثار سهراب سپهری محسوب می شوند. وی ۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به علت ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت.

  • فرود آپولو 16 بر سطح ماه

آپولو 16 دهمین مأموریت سرنشین دار در قالب برنامه فضایی آپولو   پنجمین مأموریت فرود بر سطح ماه و نخستین فرود بر سطح ارتفاعات ماه بود.این مأموریت در 20 آوریل 1972 به فرماندهی جان یانگ انجام شد. کن متینگلی و چارلز دوک، دیگر فضانوردان آپولو 16 بودند.

  • فرآیند پاستوریزه کردن

لوئی پاستور و کلونارد برنارد  20آوریل 1241  نخستین آزمایش پاستوریزه کردن را انجام دادند.

  • تولد کای زیگبان

کای مانه زیگبان  20 آوریل 1918 در شهر لوند (سوئد) به دنیا آمد. پدر وی، کارل مانه زیگبان، بدلیل کشف اسپکتروسکوپی اشعه ایکس، جایزه نوبل فیزیک 1924 را از آن خود کرد.کای زیگبان نیز مانند پدرش موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد. وی به همراه نیکولاس بلومبرگن و آرتور ساولو برای تحقیقات در حوزه طیف سنجی الکترونی، جایزه نوبل فیزیک 1981 را دریافت کردند.

  • تولد کارل مولر

کارل الکساندر مولر 20 آوریل ۱۹۲۷ در بازل (سوئیس) به دنیا آمد. این فیزیکدان سوئیسی به همراه یوهانس گئورگ بدنورتس برای تحقیقات در حوزه ابررسانایی دمای بالا، جایزه نوبل فیزیک 1987 را دریافت کردند.

  • درگذشت کارل براون

کارل فردیناند براون  6 ژوئن 1850 در شهر فولدا (آلمان) متولد شد. این مخترع و فیزیکدان آلمانی به توسعه فناوری رادیو و تلویزیون کمک شایانی کرد. وی موفق شد اولین لامپ اشعه کاتدی اسیلوسکوپ را بسازد؛ فناوری CRT (لامپ اشعه کاتدی) در تلویزیون و مانیتور کاربرد دارد.

کارل براون به همراه گولیلمو مارکونی  مخترع ایتالیایی جایزه نوبل فیزیک 1909 را برای توسعه تلگراف بی‌سیم ،فناوری ارسال تلگراف از طریق امواج رادیویی، را دریافت کردند. وی 20 آوریل 1918 در نیویورک درگذشت.

  • درگذشت جوزپه پئانو

جوزپه پئانو 27 اوت 1858 در شهر کونیو (ایتالیا) به دنیا آمد. فیلسوف و ریاضیدان ایتالیایی، بنیانگذار منطق ریاضی، نظریه مجموعه و نویسنده بیش از 200 کتاب بود. وی 20 آوریل 1932 درگذشت.

  • درگذشت برنارد کاتس

برنارد کاتس  29 مارس 1911 در لایپزیگ (آلمان) متولد شد. پزشک و بیوفیزیست آلمانی به همراه جولیوس اکسلراد و اولف فون اویلر، برای تحقیق در حوزه فیزیولوژی عصبی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1970 شد. وی در 20 آوریل 2003 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا