حرکت جهاد دانشگاهی به سوی خود کفایی علمی در صنعت نفت

از اینرو ضرورت دارد مدیریت های مختلف کشور، در تمام حوزه ها و زمینه ها، شتاب و پیشرفت پژوهش های کاربردی را در رئوس برنامه های راهبردی و سیاست های کلان خود قرار دهند.

حوزه زمین شناسی نفت، یکی از حوزه هایی است که نقش پژوهش های کاربردی در آن ضرورت دارد. اهمیت این مساله باعث شده تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی مردمی و پیشگام در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی نیز به این عرصه ورود پیدا کند و با اجرای طرح های پژوهشی و کاربردی بخشی از نیازهای جامعه و صنعت را رفع کند.

نسیم حیدریان دهکردی، مدیر گروه پژوهشی زمین شناسی نفت پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی در این خصوص به سیناپرس گفت: گروه زمین شناسی نفت پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی، از بدو تاسیس همواره تلاش کرده  خلا های موجود در بخش های پژوهش و فناوری کشور را پر کند. این رسالت با انجام پژوهش های لازم برای دست یافتن به دانش فنی آغاز و در مرحله بعد، دانش تولید شده به فناوری های کاربردی تبدیل شد. سپس با در دست داشتن این فناوری ها، به ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز جامعه و کشور در حوزه بالادستی نفت پرداخته ایم.

وی افزود: همچنین این گروه تلاش می کند تا با برقراری تعامل سازنده با دستگاه های اجرایی و مراکز علمی داخلی و مجموعه‌ های فناوری و صنعتی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان همکاری کند. اجرای پروژه های کاربردی در حوزه نفت نیز می تواند منجر به افزایش بهره وری ملی با صرف کمترین سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای چنین پروژه های کاربردی باعث شد تا گروه زمین شناسی نفت این واحد، در سال 1396 موفق به کسب عنوان گروه پژوهشی برتر جهاد دانشگاهی از سوی معاونت پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، شود. همچنین طرح "مطالعه جامع حوضه رسوبی ( پتروگرافی، ژئوشیمی، پالینولوژی) و چینه نگاری سکانسی سازندهای فراقان، زاکین و سرچاهان- سیاهو در میدان پارس جنوبی (چاهSPD1-14) و انطباق نتایج با میادین مجاور " گروه زمین شناسی نفت این واحد نیز در سال 1385 از سوی معاونت پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی به عنوان طرح پژوهشی برتر معرفی شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر این گروه پژوهشی توانسته است طی این مدت با توجه به اولویت های پژوهشی شرکت های نفتی، ضمن اجرای طرح ها و پروژه های پژوهشی، جایگاه مناسبی را برای خود در زیر مجموعه های شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران در بخش بالادستی کسب کند.

حیدریان به مهم ترین طرح های شاخص گروه زمین شناسی نفت این واحد اشاره کرد و گفت: «بررسی علل ترش شدن نفت مخزن سروک میادین سیری D و C و ارائه راهکار به منظور رفع آن»،« مطالعه جامع مدلی و ارزیابی میدانی سناریوهای ازدیاد برداشت و بهینه‌ سازی تولید در میادین منطقه سیری با اولویت میادین سیوند، دنا و اسفند»، «مطالعه جامع حوضه رسوبی (پتروگرافی، ژئوشیمی، پالینولوژی) و چینه نگاری سکانسی سازندهای فراقان، زاکین و سرچاهان- سیاهو در میدان پارس جنوبی (چاهSPD1-14) و انطباق نتایج با میادین مجاور»،« توسعه نرم‌ افزارهای حوزه بالادستی صنعت نفت،  فاز صفر: تعیین اولویت تدوین و شاخص‌های نرم‌ افزاری و مراکز» و« ارزیابی ژئوشیمیایی و بررسی سیستم هیدروکربوری یکی از میادین جنوب ایران» از مهمترین طرح های شاخص گروه زمین شناسی نفت جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی طی این سالهاست.

وی « ارزیابی جامع بخش عرب سازند سورمه»، «تدوین و توسعه نرم افزار پتروفیزیکی موسوم به Well Loging»، « تحلیل نشانگرهای لرزهای چندگانه با استفاده از روش‌های بهینه هوش مصنوعی برای استخراج قوانین موجود بین اطلاعات لرزه‌ای و واقعیت زمین شناسی جهت شناسایی و مدل سازی مخازن هیدروکربن»، « مطالعه ساختار پوسته ایران با استفاده از داده های مغناطیس سنجی هوابرد به منظور شناسایی مناطق مستعد»،« ارزیابی حوضه رسوبی، بررسی دیاژنز و عوامل كنترل ‌كننده کیفیت مخزنی ماسه‌ سنگ‌های سازند فراقان در مقطع سطح الارضی كوه گهكم، میدان گلشن (چاه‌های G3 و G4) و چاه‌های دارنگ 1، کیش2، سلمان (2SKD-1) فردوسی2 و پارس جنوبی (SPD12B-08) و همچنین« مطالعه کانی های رسی و ایزوتوپ های پایدار (اکسیژن و کربن) سیمان های کربناته در ارتباط با تاریخچه تدفین سازند فراقان» را از دیگر طرح های شاخص گروه زمین شناسی نفت جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی برشمرد.

خود کفایی علمی و تولید بهینه از میادین

حیدریان همچنین به برنامه های آینده این گروه پژوهشی اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر تقریبا تمامی كشورهای خاورمیانه به خصوص ایران برای استخراج، صادرات نفت و گاز نیاز مبرمی به انجام پژوهش ‌های گسترده در زمینه ‌های مختلف اكتشاف و تولید نفت دارند. بر این اساس، هدف نهایی گروه زمین شناسی نفت آن است، تا ضمن ارتقا خدمات علمی و تخصصی خود در حوزه بالادستی، از طریق پروژه ‌یابی و نیازسنجی در صنعت نفت طی چند سال آینده ضمن حرکت در جهت خودکفایی علمی و تولید بهینه از میادین، به یک مرکز پژوهشی قوی در زمینه زمین شناسی نفت تبدیل شود.

مدیر گروه پژوهشی زمین شناسی نفت پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی اظهارداشت: بکارگیری نتایج حاصل از طرح های پژوهشی در قالب تولید و بومی سازی فناوری های مورد نیاز، در مسیر توسعه علمی کشور در حوزه بالادستی نفت است. همچنین به کارگیری فناوری های بروز و کارآمد جهانی و بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و با تجربه، به عنوان ظرفیت پژوهشی-دانشی کشور به منظور مقابله با چالش های موجود، زیرساخت اصلی مدیریت صیانتی و تقویت فعالیت های پژوهشی از دیگر برنامه های آینده این گروه است.

وی در پایان گفت: همچنین گروه زمین شناسی نفت، سعی بر آن دارد تا بتواند در عرصه توسعه قطب های علم و فناوری، به یکی از قطب های ملی در پژوهش و تولید فناوری های مورد نیاز در زمین شناسی نفت تبدیل شده و در جهت خودکفایی علمی، کاهش هزینه های اکتشافی و حفاری و تولید بهینه از میادین حرکت کند. این مهم با پیشگامی در تحقیق، توسعه و تولید فناوری‌ های نوین در این حوزه از طریق پژوهش‌ های کاربردی برنامه ریزی شده و استفاده از نتایج حاصله به دست خواهد آمد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا