لمورها به خودشان عطر می‌زنند

به نظر می‌رسد، لمورها که گونه‌ای از نخستینیان و از خانواده میمون‌ها هستند می‌دانند که چگونه با بوی خوش عطر، جفت یا همسر خود را خوشحال کنند.

یافته‌های جدید جانورشناسان نشان می‌دهد که لمورهای حلقه‌ای، در بدن خود غده‌ای دارند که از آن بویی مشابه میوه‌ها و گیاهان عطرآگین، ترشح می‌شود و به همین دلیل، این جانوران در هنگام برخورد با جفت خود، با تحریک این غدد، خود را خوشبو کرده و شانس موفقیت خود را برای ربودن دل وی افزایش می‌دهند.

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد عطرهای تولیدشده توسط لمورها دارای دو نوع زنانه و مردانه بوده و لمورهای ماده عطری سبک با رایحه میوه تولید کرده و گونه نر این جانور نیز عطری با بویی تلخ‌تر می‌سازد. زمان اوج استفاده از این عطرها نیز در طول فصل جفت‌گیری این حیوانات، گزارش‌شده است.

به نظر می‌رسد که استفاده از این نوع عطر، بسیار مؤثر بوده و لمورها به‌طور هوشمندانه و با درک کاملی از عمل خود، این کار را انجام می‌دهند. لمورها گروهی خاص از نخستینیان به شمار می‌روند که فقط در جزیره آفریقایی ماداگاسکار زندگی می‌کنند. یافته‌های جدید پژوهشگران حاکی از این حقیقت است که هر دو نوع لمور حلقه‌ای نر و ماده در بدن خود این غدد را داشته و از آن برای جفت‌گیری، تعیین سلسله‌مراتب اجتماعی خود و مشخص کردن قلمرو استفاده می‌کنند.

تعیین قلمرو و موقعیت اجتماعی با کمک رایحه‌های مختلف ازجمله ادرار، در بین بسیاری از جانوران دیده می‌شود که با کمک این تکنیک و بهروش‌های مختلفی حدود قلمروشان را در طبیعت مشخص می‌کنند اما استفاده از بوی خوش برای جذب جنس مخالف، عملی است که در دنیای حیوانات کمتر دیده می‌شود. این پژوهش توسط تیمی از محققان مرکز مطالعات رفتار میمون‌ها در شهر آیچی ژاپن و پژوهشگاه زیست‌شناسی تکاملی توکیو انجام‌شده است.

یافته‌های پژوهشگران همچنین نشان می‌دهد عطرهای تولیدشده توسط لمورها دارای دو نوع زنانه و مردانه بوده و لمورهای ماده عطری سبک با رایحه میوه تولید کرده و گونه نر این جانور نیز عطری با بویی تلخ‌تر می‌سازد. زمان اوج استفاده از این عطرها نیز در طول فصل جفت‌گیری این حیوانات، گزارش‌شده است.

پروفسور کازوشیگه توهارا (Kazushige Touhara)، سرپرست این تیم تحقیقاتی و بیوشیمیست دانشگاه توکیو در این رابطه گفت: لمورهای ماده در هنگام تلاش برای جلب‌توجه گونه‌های نر، برای چند لحظه این عطر را از خود رها می‌کنند که همین مدت‌زمان اندک، برای جلب‌توجه نرها کفایت می‌کند.

اعضای این تیم تحقیقاتی برای بررسی بیشتر این رفتار، از تکنیک کروماتوگرافی گازی – طیف‌سنجی جرمی (gas chromatography–mass spectrometry) استفاده کرده‌اند تا مواد شیمیایی و رایحه میوه‌ای تولیدشده توسط این جانوران را تجزیه‌وتحلیل کنند. یافته‌های آن‌ها نشان‌دهنده وجود مقادیر زیادی از سه ترکیب شیمیایی موسوم به آلدهید (aldehydes) است.