به هم ریختگی بالانس فعالیت‌های اقتصاد دیجیتال با شیوع کرونا

در ماه‌های اخیر گسترش اپیدمی کرونا، اقتصاد جهانی و تعاملات و برنامه‌ریزی‌های داخلی و بین المللی همه کشورها را در تمام زمینه‌ها به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در ایران نیز شیوع این ویروس در آستانه سال جدید شمسی در کشور رقم خورد و بر اساس آن بسیاری از برنامه های پیش بینی شده دولت در سال پیش رو را تحت شعاع خود قرار داد. به گفته مهدی محمدی، ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز یکی از بخش های دولتی است که تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی ریاست جمهوری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص برنامه های این ستاد برای تحقق «جهش تولید» در سال جاری گفت: بخشی از برنامه هایی که از سال گذشته در ستاد برای تحقق جهش تولید در سال ۹۹ برنامه ریزی کردیم، متاسفانه در ابتدای امسال با توجه به شیوع کرونا بخشی از آن تا حدودی متوقف شده است.

وی بیان کرد: در مقابل برخی از حوزه هایی که قبلا  در برنامه ریزی های انجام شده در ستاد توسعه فناوری های دیجیتال  فکر نمی کردیم اینقدر جهش پیدا کند، در دوران کرونا جهش مضاعف یافته و در حال توسعه است.

محمدی با اشاره به اینکه در این شرایط به هر حال بالانس حوزه تولید در اقتصاد دیجیتال ما یک مقدار به هم ریخته است، افزود: در ستاد در جهت تحقق «جهش تولید» برنامه ای را تدوین کرده ایم که حتی شامل حوزه های خدمات نیز می شود اما شیوع ویروس کرونا یک مقدار عملیاتی کردن برخی از برنامه های ستاد را تحت تاثیر قرار داده و احتمالا بتوانیم برنامه های مربوط به حوزه خدمات را از تیر ماه آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه جهش تولید را در بخش تولید از همین ابتدای سال شروع کرده ایم، اظهار کرد: بعضی از فعالیت حوزه ها در اقتصاد دیجیتال به خصوص حوزه خدمات دیجیتال با توجه به وجود ویروس کرونا یک مقدار تحت تاثیر است و این امر تا چهار ماه اول سال به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ادامه داد: در این حوزه، تولیدهایی که می توانند به مهار کرونا کمک کنند، در این ماه ها به شدت رشد داشته است.

وی یادآور شد: چند ماه از شیوع کرونا می گذرد و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده نیز با این بیماری دست به گریبان هستیم؛ بنابراین سعی شده موضوعات و مشکلات را در فضای آنلاین تا حد امکان در عرصه های گوناگون از قبیل حمل و نقل آنلاین تا آموزش آنلاین رفع کنیم.

تخصیص بودجه ۴۵ میلیارد تومانی به فناوری‌های دیجیتال 

دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در خصوص بودجه این ستاد برای سال ۹۹ گفت: بودجه تخصیصی به ستاد دیجیتال شامل دو بخش است؛ یک بخش حمایت از اکوسیستم نوآوری است که شامل حمایت از مراکز نوآوری و شتابدهنده ها و راه اندازی شتابدهنده های تخصصی در حوزه فناوری نوظهور دیجیتال و آزمایشگاه تخصصی در دانشگاه ها است که تقریبا برای این بخش ۱۵ میلیارد تومان بودجه جذب شده است.

وی بیان کرد: همچنین حمایت از توسعه تولید و خدمات در حوزه فناوری نوین دیجیتال با تمرکز اصلی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بخش دوم تخصیص بودجه ستاد را تشکیل می دهد.

محمدی گفت: برای این امر نیز ما مجموعه ای از پروژه ها را با مجموعه ای از شرکت های دانش بنیان تعریف کرده ایم و جلو می بریم که نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان برای این بخش تخصیص داده شده است. مجموعه این دو، بودجه امسال ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را تشکیل می دهد.

وی یادآور شد: در این روزها استفاده از کسب و کارهای آنلاین و قابلیت های فضای مجازی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است و امیدواریم با رفع شیوع کرونا و برگشت روال عادی زندگی به جامعه بتوانیم، این فرهنگ را حفظ کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا