روبات های شخصی عضو جدید خانواده ها

سیناپرس: دهه 90 میلادی یکی از طلایی ترین دوران های توسعه فناوری های روباتها به شمار می آید. از زمان به بعد مراکز تحقیقاتی فراوانی در سراسر جهان بر روی این مقوله کار کرده اند و انستیتو مهندسی ساخت و سیستم های خودکار فرانهوفر آلمان از جمله آنها به شمار می آید. این مرکز پیشرفته تحقیقاتی از دهه 90 میلادی کار بر روی روباتهای نوآورانه ای را آغاز کرده که کار اصلی آنها خدمات رسانی به زندگی شخصی افراد است.

روباتهایی که در این نوع مراکز طراحی و تولید می شوند قابلیت به کارگیری در کارهای خانه، هتل داری، بیمارستانها و نظایر آنها را دارند.

اکنون محققان بر روی طراحی و ساخت نسل جدیدی از این سیستم های پیشرفته کار می کنند، مدلی که توانایی های چشمگیری در انجام طیف گسترده ای از کارهای روزمره را داشته باشد. آنها نسل چهارم یکی از شاخص ترین روباتهای شخصی تاریخ را می سازند: Care-O-Bot.

کارشناسان معتقدند می توان عنوان "پیشخدمت الکترونیکی" را برای روباتهای شخصی به کار برد، سیستم هایی که روزنامه را به سر میز آورده، یک فنجان قهوه آماده می کنند و یا میز را تمیز می کنند. این نوع روباتها سیستم های دوستانه و مقرون به صرفه به شمار می آیند اما مشکل اینجاست که همچنان و به رغم پیشرفتهای عمده ای که در این عرصه صورت گرفته، هر گاه صحبت از روباتهای شخصی به میان می آید به طور جدی به آنها نگاه نمی شود.

اما اکنون محققان انستیتو مهندسی ساخت و سیستم های خودکار فرانهوفر آلمان نسل چهارم روبات تاریخی خود را مجهز به فناوری هایی ارایه کرده اند که حتی می تواند مبنای طراحی و ساخت روباتهای خدمات رسان تجاری نیز باشد.

به گفته محققان این مرکز، روبات جدید آنها از قابلیت های مهمی برخوردار است. از آن جمله می توان به این نکته اشاره کرده که روبات همواره فاصله مناسب و منطقی با افراد حاضر در محل دارد. همچنین با رفتار خود نشان می دهد که فرمان صادر شده از صاحب خود را درک کرده است. این درحالی است که نسل چهارم Care-O-Bot می تواند با حرکات دستان خود مفاهیم ساده ای را به مخاطب منتقل کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا